Underklädesjätten Björn Borg ställer upp som första samarbetspartner i välgörenhetskampanjen; Mönsterskatta. De färgglada och djurmönstrade trosorna är några av de första plaggen som ska hjälpa välgörenhetsorganisationen Peace Parks att rädda de utrotningshotade djuren på den afrikanska savannen.
– När studenterna från Berghs kontaktade oss var det ingen fråga om saken. Det är klart att Björn Borg vill vara delaktiga i ett så lekfullt och självklart koncept som detta.
– Eftersom vi redan har produkter som passar bra i studenternas kampanj var det inga konstigheter att skicka över exemplar med detsamma, berättar Frederick Mungai på Björn Borg Sverige.
Det är sju avgångsstudenter från reklamskolan Berghs School of Communication som står bakom konceptet; Mönsterskatta. De fick Peace Parks som kund i sitt examensprojekt och valde att skapa en lösning som utgick ifrån var de kunde hitta Afrika i svenskarnas vardag. Svaret blev: på våra egna kroppar.
Zebror och leoparder
Sjalar, byxor, toppar och underkläder, plaggen med mönster som inspirerats av de afrikanska djuren är många. Det myllrar av zebror, leoparder och många andra afrikanska djur på våra gator idag och det vill man att Peace Parks ska ta vara på.
Kampanjen visar på enkelheten att ge en liten extraslant, det vill säga att mönsterskatta, för att låta exempelvis leoparden vara leopard i framtiden och inte bara ett mönster.
– Vi är så glada för den positiva respons vi fått från Björn Borg och att man redan i mitten av maj hade möjlighet att mönsterskatta i vår monter på Berghs examensutställning, säger Lie Barrén, PR-student på Berghs School of Communication.
I dagsläget är kampanjen endast ett examensarbete men om någon månad kan det vara möjligt att man skattar för de mönstrade modeplaggen via en kampanjsida eller direkt i kassan hos olika samarbetspartners.
Projektgruppen bestod av Lie Barrén (Strategisk kommunikation och PR), Claes Lovén (Interactive Communication), David Dennerkrans (Interactive Communication), Hanna Hallin (Marknadskommunikation), Jessica Ericsson (Produktionsledning – Operativ projektledning), Carl Cavallius (Interactive Communication) och Emelie Lenning (Reklam – Copywriter).