Designtävlingen PIDA Sweden 2011

Publicerad
2012-01-20
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Övrigt

PIDA – Packaging Impact Design Award – är en internationell utmärkelse som premierar ny, innovativ förpackningsdesign. Bakom tävlingen står kartong- och papperstillverkaren Korsnäs.
För sjunde året i rad tävlar europeiska designstudenter om att formge framtidens förpackningar i såväl form som funktion.

– Målet med PIDA är att skapa ett forum där studenter och industri kan mötas. För oss på Korsnäs handlar det om att föra en långsiktig dialog med framtidens designers och driva utvecklingen av förpackningar framåt.
– För studenterna är tävlingen en chans att visa framfötterna för potentiella arbetsgivare, säger Agneta Rognli på Korsnäs.

Temat för PIDA 2011 är The Silent Salesman. Uppgiften är att designa en förpackning till en exklusiv konsumentprodukt, i kartongmaterialet Korsnäs White.

Viktiga delar
Form, funktion, material, miljöhänsyn, ekonomi och användarvänlighet är viktiga delar som de tävlande måste ta hänsyn till för att skapa en framgångsrik och vinnande förpackning.
Priser delas ut i flera olika kategorier och juryn består av representanter från förpackningsindustrin, fackpress och Korsnäs marknadsavdelning.

– Konsumenterna tar det avgörande köpbeslutet i butiken, vilket ställer stora krav på förpackningens utseende, form och förmåga att skapa attraktion. Förpackningen ska både marknadsföra produkten, vara informativ och skydda innehållet, säger Agneta Rognli.

pida

Bas/Brödföda
PIDA lockar ett hundratal designstuderande på högskolor och universitet i Tyskland, Frankrike, Spanien och Sverige. Varje land har sin egen tävling och i Sverige kommer deltagarna från Broby grafiska och Nackademin.

Den 4 oktober presenterades framtidens förpackningsdesign på årets PIDA – Packaging Impact Design Award – på Fotografiska i Stockholm. Vinnaren blev Bas/Brödföda, en konceptlösning för brödbak där miljöaspekten och konsumentbeteendet står i fokus.