SA International (SAi), tidigare Scanvec Amiable, är en erkänd marknadsledare inom programvarulösningar, från design till produktion, för skylttillverkning, digitaltryck, screentryck och CNC-bearbetning.
Vi träffade VD Mark Blundell, som berättade om sina tankar kring flera ämnen som är aktuella för skylt- och storformatsbranschen. Han berättade också om två nya initiativ för att möta behoven hos dessa användare.
Mark Blundell.
Det är ca 80% av alla skylttillverkare i Nordamerika, som använder SAi´s Flexi-program för skylttillverkning. Det är totalt fler storformatsskrivare som drivs av SAi´s RIP-programvara; PhotoPrint än alla andra RIP-lösningar tillsammans. Lägg till det att ca 90% av de skrivare som exporteras från Kina har SAi Flexi eller PhotoPrint installerat.
Vilka är de största utmaningarna som skylttillverkare och storformatstryckerier står inför idag och hur hjälper SAi sina kunder att övervinna dem?
– Baserat på de fokusgruppsträffar, som vi håller med jämna mellanrum, är våra användare eniga om att den grundläggande utmaningen är att få ett kontinuerligt inflöde av nya uppdrag. Detta, tillsammans med stigande kostnader, en alltmer konkurrensutsatt bransch och behovet av att uppfylla ofta nästan omöjliga leveranskrav från kunder – och detta i ett ogynnsamt ekonomiskt klimat. Just nu lider branschen fortfarande av sviterna efter den globala ekonom-
iska nedgången, så det är fortfarande extremt tufft för dem som befinner sig i frontlinjen inom skylt- och tryckeriverksamhet.
– Eftersom många av kunderna är relativt små skyltbutiker och tryckerier ville man ge effektivt, konkret stöd som tar itu med den viktigaste frågan; att skaffa dem nya uppdrag. Och med tanke på att cirka 80% av verksamheten är återkommande kunder eller rekommendationer, gäller det att se till att dessa företag behåller de kunder man skickar dem på lång sikt. Detta är bara ett av huvudmålen för den nyligen bildade organisationen International Sign & Printmakers Guild, som SAi grundade och är huvudsponsor för.
Låter intressant – hur kommer det att fungera?
– Sign& Printmakers Guild är en medlemsledd organisation som syftar till att hjälpa skylt- och tryckeriföretag att utöka sin verksamhet och minska kostnaderna.
– Modellen fungerar lite som ett nätverk för blomsterleverans; SAi marknadsför skylttjänsten till allmänheten som, via en dedikerad onlineportal, www.sign.com, kan välja önskad mall, text, bilder mm. Vid mottagandet av en beställning skickar sign.com den till lokala medlemmar som (om de gillar jobbet) kan plocka upp och utföra beställningen. Varje framgångsrik medlem har sedan möjlighet att få vidare direktjobb från kunden i framtiden, samtidigt som de kan erbjuda ytterligare tjänster som montering, tillbehör och nedmontering. Detta är inte fallet med liknande modeller som finns på marknaden.
– Faktum är att i vissa andra system är skyltproduktionen centraliserad på en plats. Eftersom vårt system är lokalt baserat är det snabbare, mer effektivt, mindre utsatt för problem som skador under transport och enklare i händelse av returer.
I grund och botten ger den här organisationen sina medlemmar nya kunder, och hanterar därmed direkt den fråga som betyder mest för skylt- och tryckeriföretag. För dem handlar det om att upprätthålla arbetsflödet och säkerställa en konstant produktionsnivå.
Med detta i åtanke, har du några råd till storformatstryckerier som vill snabba upp produktionen och uppfylla kundbeställningar snabbare?
– Utifrån vad egna användare berättar är det definitivt värt att komma ihåg att inte alla RIP-program är likadana. Utskriftskvalitet, substratkapacitet eller storleken på storformatsskrivaren spelar ingen roll om stegen i RIP-programmet saktar ner arbetet och skapar flaskhalsar – då kommer utskriftsjobb oundvikligen att ta upp mer tid och pengar. Detsamma kan sägas om skärenheter.
– Jag rekommenderar att dessa användare tar en närmare titt på vad som finns på marknaden och överväger att investera i de funktionsrika program som har en mängd inbyggda, prestandaförbättrande egenskaper för att maximera design och produktion.
Finns det några särskilda marknadstrender som du har hållit ett öga på under den senaste tiden och hur har dessa påverkat ert produktutvecklingsprogram?
– Vi har observerat att marknader som Kina och övriga Asien, och även Sydamerika, växer snabbt och det har haft en positiv inverkan på försäljningen. Men, i likhet med globala trender inom tillverkning, på ett par av våra andra viktiga marknader; USA och Europa, är försäljning av skrivare och skärmaskiner i allmänhet på nedgång.
Det finns också vissa tecken på produktifiering av vissa tekniker, av vilka några redan har nått toppen av kurvan, när det gäller teknisk innovation som de rimligen kan fortsätta att ge sina användare.
– Med detta i åtanke tittade vi på hur vi kan fortsätta att ge mervärde till våra kunder, och här har vi satsat mycket på molnet.
Du hänvisar till era nyligen lanserade molnbaserade programvarulösningar – kan du berätta lite mer om det?
– Vi använder helt enkelt molnet för att leverera webbaserade verktyg som ger ökad effektivitet och bättre värde och kontroll till företagen och dess ledning. Dessa användare förväntas ofta att göra mer och mer på kortare tid. Och i dagens arbetsmiljö vill företagsledare ha kontroll över vad som händer, även när de är på resande fot eller borta från kontoret.
FlexiCloud och PhotoPrint Cloud utökar fördelarna med två av SAi´s mest kända varumärken för att ge användarna större mångsidighet inom produktion och jobbspårning, oavsett var de arbetar.
Som en del av denna molnbaserade uppsättning av verktyg är SAi den första RIP-tillverkare som erbjuder en gratis mobilapp, SAi Cloud, som förser företagsledare med kritiska analyser av utskrifts- och skärningsjobb, samt användningsstatistik för skrivare och material, även när de inte är på plats.
– Vi erbjuder även FlexiQuote, som en del av våra nya molnbaserade lösningar; ett innovativt webbaserat beräkningsverktyg som gör att användarna snabbt och effektivt kan ta fram kundofferter för nya jobb på bara 30 sekunder. Här handlar det mer om att öka effektiviteten, eftersom verktyget är speciellt utformat för att förenkla den ibland omständliga och tidskrävande offertprocessen som skylt- och storformatsföretag ofta står inför.
Om vi stannar kvar på temat trender ett ögonblick, med tanke på att programvarutekniken har vissa likheter med några av era egna lösningar, vad anser du om den ökande populariteten av 3D-tryck?
– Intresset för 3D-tryck fortsätter helt klart att öka och som företag håller vi alltid ett öga på banbrytande tekniker och var de är på väg. Vi har faktiskt redan tagit fram en e-publikation, Replicator World, vårt eget kommunikationsverktyg som visar teknikens utveckling och var den används.
– 3D-tryck håller på att gå från en värld av snabba prototyper till vad jag kallar distribuerad tillverkning och det är troligt att ett antal av de enhetstillverkare som vi arbetar med kommer att ha en 3D-produkt i framtiden. På samma sätt som tryckerier startade för att kunna erbjuda utskrifter innan folk köpte egna skrivare, tror jag att 3D-tryck kommer att utvecklas på samma sätt.
Vilka är dina egna prognoser för skylt- och storformatsbranschen under 2013?
– SAi leder vägen med de initiativ som vi just diskuterat, så jag är säker på att det kommer att bli en tid av snabba förändringar inom branschen allteftersom andra programvaruleverantörer kämpar för att komma ikapp och erbjuda egna mervärdesfördelar. Både våra produkter och eventuella mervärdestjänster som andra företag erbjuder kommer att hjälpa skylt- och tryckföretag att bli mer effektiva och lönsamma.
– Vi ser också fram emot ett hektiskt första halvår 2013 med evenemang som ISA i Las Vegas och Fespa Digital i London. Det ska bli intressant att se om det finns några större lanseringar på de här mässorna.
– Här på SAi kommer vi att fortsätta att samarbeta med våra branschpartners, t.ex. HP, Roland, Mutoh och Arlon, för att se till att vi fortsätter att leverera lösningar som gör verklig skillnad för slutanvändarnas dagliga verksamhet.