Här är vinnarna 2013

Publicerad
2013-05-24
Skribent
Josefin Nässlander
Ämnen
Övrigt

Det är mat– och sporthandeln som spås bli de starkaste branscherna i handeln under 2013. Det menar Jonas Arnberg, HUI Research, som kommenterar prognoserna för handelns branscher.

Sportbranschen lämnade ett starkt år bakom sig med en tillväxt på 9,2%. I år kommer branschen att öka 2,5%. Det spår i alla fall HUI Research i sin prognos för 2013. Det är den fortsatt starka hälsotrenden som driver sporthandelns tillväxt.

– Branschen blir en vinnare även i år och har den starkaste ökningen i detaljhandeln, men tillväxten är lägre än tidigare eftersom den har ett tufft år att jämföra sig med, säger Jonas Arnberg.

Klädhandeln, som backade 1,8% i fjol, spås en tillväxt på 1,5% i år. Det borde vända, men det blir sannolikt svårt ett tag till, hushållen har kläder och prioriterar att handla annat.

– Handeln har haft otur med vädret och klädbutikerna hade mått bra av en vår. Men det ser tufft ut med kylan som hänger sig kvar. Därför kommer vi se ett svagt första kvartal i år, säger Jonas Arnberg.

Men han anser inte att det är helt kört.

– Om konjunkturen förstärks och hushållens optimism ökar så vore det inte orimligt att det lossnar för klädhandeln senare i vår samt under sommaren och hösten. I den mån vi har fel i vår prognos så har vi fel i underkant, säger han.

För dagligvaruhandeln 2013 revideras prognosen upp från 2,5% till 3,0%. Enligt HUI beror ökningen på att mat får en skjuts i lågkonjunktur.

 Här är vinnarna 2013