När Nordic Profile Fair arrangerades som hybridmässa för första gången, var det en stor succé.
Det har gjort att man nu planerar ytterligare en hybridmässa, under vecka 3 i januari 2023; den 17-19, med en digital version öppen till den 3 februari.
Text/foto: Elmer Törnquist
Totalt kunde man räkna in 1 441 besökare på plats, i C-hallen och Lobby Syd på Elmiamässan i Jönköping, den 17-18 augusti. Av dessa var 1 167 unika besökare. Antalet som besökte onlinevarianten var hela 956, varav 522 var unika besökare.
På plats samlades hela 107 utställande företag, alla för att äntligen få en chans att träffas face-to-face med befintliga, nya och potentiella kunder.
– Första Nordic Profile Fair Hybrid blev en mycket lyckad mässa. Vi på PWA har fått ett enormt positivt gensvar, från både medlemmar, utställare och besökare, säger Maria Olsson, projektledare på PWA.
– Det märktes att alla längtat efter att få ses igen och utställarna jobbade verkligen för att ha snygga montrar, med bra produkter i.
Samtidigt som mässan pågick, kunde besökarna online, se live-sändningar från Elmia, lyssna på föreläsningar och kontakta utställare.
– Det var första gången vi provade att sända live från mässan och vår egen PWA-studio. Även om det var en utmaning för både mig och Roger Nilsson att vara programledare, så var det väldigt kul och spännande, avslutar Maria Olsson.
Dessutom kan nämnas, att över 400 branschfolk besökte den spektakulära branschfesten på onsdagskvällen, där det omåttligt populära coverbandet Bröderna Haaks spelade. Det var, enligt utsago, inte många som kunde låta bli att svänga loss på dansgolvet.
Galleri/bildspel
Ett beslut som blev rätt
Det första företaget vi stöter på, efter att ha klivit in genom entrén, är inga mindre än Spennare AB och deras exponeringsprodukter. Fast med den skillnaden, att man inte visar några produkter egentligen.
– Vi gjorde ett medvetet val, att inte fokusera på produkter, för det är lätt att det blir ett myller av produkter och man stirrar sig blind på det, förklarar Johan Spennare, VD på Spennare.
– De flesta vet redan vilka vi är och vilken typ av produkt vi kan erbjuda. Därför vill vi påminna dem om att vi står redo, att leverera den exponeringsyta och den service, som krävs när behovet uppstår.
För det är faktiskt som så, att den typen av produkt som Spennare erbjuder är mer åt det behovs-styrda hållet och de vill, att man ska komma till dem, när behovet uppstår. Johan Spennare understryker, att företaget erbjuder alla sina produkter inklusive tryck.
– Det var ett kontroversiellt beslut, när vi tog det för 6-7 år sedan. Det var en del som rynkade på näsan, fortsätter Johan Spennare.
– Det vi däremot märker, är att många av våra storformatskunder, som redan har utrustning för att printa själva, ofta köper våra eventprodukter färdigtryckta hos oss.– Istället för att störa en högvolymsorder, med att trycka två roll-ups eller tre beachflaggor, kan man låta oss ta den biten och slippa att massor av tid går förlorad.
I ett förtydligande, säger Johan Spennare, att de fortfarande har gamla och trogna kunder, som köper systemen utan print. De lägger ingen prestige eller värdering i hur man handlar, då båda målgrupperna är viktiga för företaget.
I det interna tryckeriet har man exempelvis två stycken HP Latex, för storformat, som sköts av en anställd printoperatör. Dessutom har man avtal med andra tryckerier, som kan sköta de lite större jobben.
Äntligen tillbaka
När vi talar med Johan, om hur de upplevde pandemin och restriktionerna, syns det tydligt att han är lättad över att de tog sig igenom den tuffa perioden.
– Det var verkligen supertufft under pandemin och om jag hade vetat, vad vi stod inför innan det drog igång, vet jag inte om jag hade ställt upp på det, säger Johan Spennare.
– Som tur är tog vi oss igenom det och vi hann göra mycket, som vi annars skjutit på, för att vi haft mycket annat att göra. Vi har gått igenom hela företaget, konsoliderat och det är återigen, ett välmående bolag.
Mässor och event är trots allt deras kärnverksamhet och Johan nämner, att de under pandemin har haft tid att förfina produkter, utveckla nya produkter och utveckla den digitala biten i företaget.
Sedan restriktionerna släpptes, har det varit ett otroligt högt tryck i orderingången samt i produktionen. Något som man givetvis hoppas, kommer fortsätta under en lång tid framöver.
It’s time to party… again
I andra änden av mässhallen finner vi ett bolag, som kanske mest är känt för att de erbjuder produkterna till festen. Med sin slogan; It’s time to party… again, står Dennis Anderberg och Nina Larsson, VD respektive säljare på Candab, redo för att ta emot branschfolket.
– Sedan restriktionerna lättades, har vi slagit nya rekord, månad för månad. Vi har verkligen märkt hur hela branschen har öppnat upp sig igen och alla vill träffas, mingla och festa igen, förklarar Dennis Anderberg.
– Även om 2021 var ett sk coronaår, slog vi det årets omsättning redan i maj. Det är helt sjukt. Jag har jobbat med det här i 25 år och aldrig varit med om ett sådant tryck, som vi har nu.
Under 2019 lanserades partytält, som ett komplement till det ordinarie sortimentet. En satsning som hittills tredubblats. Kollar vi på beachflaggor och den typen av produkter, säljs ungefär dubbelt så många nu, kontra ett normalt år.
– Folk har fått upp ögonen för oss, som mer än bara en ballongtillverkare. Nu känner man även till oss för våra vimplar, flaggor och såpbubblor, förklarar Nina Larsson.
– Nu är det inte bara att folk köper ballonger och så är man nöjd, nu vill man gärna kika på vårt bredare sortiment.
Stora ballonger i produktion
Dennis Anderberg flikar in och nämner, att de dessutom börjat med specialproduktion av uppblåsbara produkter. Exempelvis tar han upp det faktum, att de tillverkade fyra sydda, uppblåsbara åt Coca-Cola, tillsammans med United Media Group.
– De är 4 meter höga,1,2 meter breda och har en inbyggd fläkt. Bara att koppla in i ett vanligt 230 volts uttag och blåsa upp, konstaterar Dennis Anderberg.
Även om pandemin var tuff, så är det glada miner hos gänget i Candabs monter. En kul fotnot att veta, är att man under hösten installerar solceller på ett av sina tak. Totalt kommer man nu kunna producera 65 000 kilowatt per år, vilket täcker hela företagets energibehov – så länge vädret tillåter vill säga.
Utvecklat med användarna
I montern hos det äkta familjeföretaget Dahléns Konfektion, står kollegorna tillika syskonen Lisa och Jesper Dahlén. Här har man med sig ett urval av nyheterna för hösten och pushar extra mycket, för skjortorna med märkningen; Bra miljöval.
– Då har vi GOTS-certifierat tyg på våra vita och svarta skjortor och hela processen är verkligen dubbelkollad, in i minsta detalj. Så vi vet, att alla krav efterlevs, förklarar Lisa Dahlén, sälj- och marknadskoordinator på Dahléns Konfektion.
– Vill man ha något som passar dagens mode, har vi även tagit fram en overshirt och en oversize kavaj, som ger ett mer avslappnat uttryck.
För att inte glömma nämna figursydda klänningar eller de nya förklädena, som producenten faktiskt har utvecklat i samråd med användarna.
– Ett exempel, är att vi utvecklade fickornas placering och storlek, utifrån var serverings- och städpersonal tycker att de passar bäst. På så sätt blir förklädena optimerade, just utifrån användarna, säger Lisa Dahlén.
En stor del av kundgruppen består av just hotell-, restaurang- och städbolag. Här finns även en stor del av kunderna i flygbranschen.
Nästan ny igen
För Lisa Dahléns del är Nordic Profile Fair Hybrid nästan som en ny upplevelse. Dahléns Konfektion må vara ett familjeföretag, men hon tog examen från Nordiska Textilakademin år 2020. Det var mitt under en härjande pandemi.
– Egentligen har jag varit involverad i företaget sedan 2018, men det var samtidigt som jag började studera, så jag arbetade bara ca 10% då, förklarar Lisa Dahlén.
– Innan jag tog min examen började även pandemin och när jag väl skulle börja jobba, så stod branschen rätt stilla.
Fast efter att ha varit mammaledig under en period, arbetar Lisa Dahlén nu heltid sedan början av augusti. Hon känner att det är en trevlig bransch, med många glada människor.
Friska produktlanseringar
I en av de kanske mest fullsatta gångarna, stöter vi ihop med Henrik Hovlind, försäljningschef på Karamello. Han smuttar på en ingefärashot; en produkt som lanseras här på mässan.
– Med denna tror vi att många kommer kunna hålla sig 100% friska och krya, genom den kommande vintern, konstaterar Henrik Hovlind.
– Mottagandet har varit otroligt och redan under första förmiddagen, tog våra produktprover slut.
Hos Karamello räknar man med en tuff, men spännande tid för branschen framöver. Framför allt är det brist på både varor i volym och förpackningsmaterial, vilket man nu brottas med.
– Fast vår styrka är, att vi har goda kontakter i leverantörsledet och att vi kan, med vårt breda sortiment, erbjuda vettiga alternativ, när vissa artiklar inte går att få fram, berättar Henrik Hovlind.
– Vi har levt med det här under hela året och det kan dessvärre hänga i ett bra tag framöver.
Maximerar verksamheten
Under våren har Karamello avslutat en del sidoverksamheter och städat upp, just för att företaget ska kunna nå maximal effektivitet och leverera
– Det kommer handla mindre om yta och lull-lull nu, istället lägger vi full fokus på hårdvaluta och logistik, menar Henrik Hovlind.
– Det gäller att faktiskt kunna leverera det man säljer – på riktigt.
Dessutom nämner Henrik, att man nu har tre nyanställda och har investerat i sin maskinpark. Allt för att kunna möte företagens förväntningar.
Branschen upptäcker fördelarna
Vid lunchtid började det till slut mattas av med branschfolket, som samlats i montern, för att se hur DTF-print fungerar. Gänget på Folier.se hade med sig trotjänaren Epson SC-F2100 och på köpet fick man även med sig Richard Garp, försäljningsansvarig på Epson Sverige.
– Det har varit bra flöde för mig och Richard Rindelaub hela förmiddagen, så att vi har Richard Garp med oss, underlättar väldigt mycket, förklarar Mikael Sandberg, VD på Folier.se
– Visserligen har vi inga egentliga nyheter att visa upp, mer än att det kommer nya färger och liknande. Vi märker dock, att många är intresserade att investera i en egen maskinpark.
Därför är det inte konstigt att de har med sig sin trogna Epson SC-F2100, en maskin som fortsätter att imponera på marknaden. Intresset för den har varit kolossalt sedan nyheten, om att den klarar att köra både direktprint på textil samt print av transfer; även kallat DTF.
– Intresset är fortfarande stort och vi har flera offerter ute. Jag menar, om man kan göra ett fullt ark med loggor för ca 22 kr, kan man lika gärna göra jobbet själv istället för att lägga en beställning och vänta på leveransen, fortsätter Mikael Sandberg.
I övrigt börjar fler få upp ögonen, för att komplettera med egen sublimering inhouse och de smarta modulsystemen för förvaring av vinyler.
Utvecklar det genuina
Det har gått lite drygt ett år sedan Martin Bregmo sålde av sina sista andelar i Bregmos Reklamgodis, vilket sedermera blev Borgstena of Sweden. Här, i en monter som fullkomligt doftar choklad och ljuvlig stämning, lyckas vi stöta ihop med Annika Persson, delägare och VD på Borgstena of Sweden.
– Vi hade en välgenomtänkt plan, redan när vi tog över som ägare och Bregmos blev Borgstena of Sweden. Ett definitivt fokus, har varit att förädla den fina chokladen och göra den bättre, förklarar Annika Persson.
– Därför har vi lagt ett stort arbete i, att byta ut vår chokladböna till ett genuint kakao-trace. Det blir äkta, välsmakande choklad, med en certifiering, att den kommer från den unika bonden som har odlat bönan.– Det är spårbarhet hela vägen och det finns inga tillsatser heller, vilket känns jättebra.
Efter det stora arbetet, känner Annika Persson att det ska bli kul, att få berätta om det här för marknaden. Samtidigt är hon tydlig med, att det inte är någon skillnad mot tidigare.
– Det vi ville göra, var att göra en redan bra produkt ännu bättre. Till marknadsmässigt, rätt pris. En viktig pusselbit har alltid varit, att vi ska skapa mervärde för våra kunder, säger Annika Persson.
– Samtidigt ska det vara enkelt att vara kund hos oss. Därför har vi samtliga inspirationsbilder och grafiken, tillgängligt online för alla våra återförsäljare.
Innan Annika Persson ska berätta om deras nya kakao-trace för en intresserad besökare, hinner hon nämna, att de är en aktör som håller en hög precision i leveranserna. Ibland levererar de till och med snabbare än så.
Annika hinner även informera oss om, att deras redan stora volymgodis, som exempelvis hårda karameller, tablettaskar och påsar, växer i volym. Dessutom är kola med logopapper tillbaka i sortimentet … Nu är det är bara full fart framåt för detta företag.
För första gången
Efter att ha varit ägare till Laser Pro i ett och ett halvt år, fick Jeanette Berndt äntligen chansen att vara med och ställa ut på Nordic Profile Fair.
– När jag förvärvade bolaget, var det pandemi och hela det eländet, så det känns fantastiskt kul att få komma ut och träffa alla på riktigt. Vissa har jag kanske bara haft kontakt med via telefon eller mail tidigare, förklarar Jeanette Berndt.
– Det är väldigt många, som känner igen varumärket sedan tidigare och berättar att, även om de inte är kunder idag, gärna skulle vilja handla av oss igen. Det känns verkligen superpositivt.
Själva tekniken med lasergravyr har Jeanette Berndt arbetat med tidigare, då hon även driver Sigtuna Gravyr; som är ägarbolaget till varumärket Laser Pro. Däremot är det just profilbranschen, som är lite ny för henne.
– Det är en annan typ av kundkrets än jag är van att arbeta med, men jag är övertygad om att det här kommer gå superbra, förklarar Jeanette Berndt.
– Tidigare har jag arbetat mycket med projektbaserade jobb, direkt till slutkunder. Det kunde handla om att gravera olika typer av idrottspriser eller ta fram en ny produkt, exempelvis en medalj i trä, som jag säljer många av fortfarande.
I montern visar hon upp vad man kan göra med lasergravyr, allt från olika former av termosmuggar, bestick, skyltar, verktyg och graverad produktmedia. Ja, möjligheterna verkar vara oändliga och det tittar in väldigt många intresserade människor i montern, när vi står och talas vid.
Nya, certifierade plagg
På väg ut från C-hallen hinner vi precis byta några ord med Åsa Simonsson, marknadskoordinator på Tg-h. Här är nyheter från varumärket Cottover den stora publikdragaren, tillsammans med Derby of Sweden.
– Cottover har ett stort fokus på hållbarhet och miljö. Samtliga plagg är certifierade enligt GOTS och Oeko Tex, samt att all bomull är 100% ekologisk och Fairtrade-märkt, berättar Åsa Simonsson.
– Det är klassiska plagg, för att man ska kunna profilera sig på ett hållbart sätt. Samtidigt försöker vi förnya oss och komma med moderna nyheter.
Åsa visar upp några pikétröjor som hänger på väggen och berättar, att de satsat på att göra en modell med lite stretch i materialet. Där har herrmodellen tre knappar, medan dammodellen fick bli utan knappar och har en V-ringning istället.
– På så sätt blir den mer feminin än en standardmodell. Vi är extra nöjda över att kunna erbjuda gråmelange som ny färg, som ett komplement till marin eller svart, säger Åsa Simonsson.
Till de nya pikétröjorna har man även tagit fram långärmade tröjor med dragkedjor, en med krage och en med luva, i samma färger som den nya pikén.
En längre process
Att få ett plagg, en färg eller en hel produkt certifierad, är inte alltid det lättaste. Det är allt som oftast långa processer och många krav som måste bli godkända. Därför är Åsa lite extra nöjd, när de kan göra mässpremiär för så många artiklar.
– Även under pandemin har vi tagit fram nyheter, men som kanske inte har kunnat visas i det här formatet förut. Därför känns det extra spännande att kunna visa upp så mycket nytt den här gången, fortsätter Åsa Simonsson.
– Förutom våra nya kläder, kan vi premiärvisa flera väskor och förkläden från Cottover, som funnits hos oss under året. Vår nya padelväska, från Derby of Sweden, med isolerade fack för racket och bollar, är också rätt ny.– Sedan har vi adderat en softshell i R-pet, det är klassikern Tulsa som nu kommer i en ny version.
Åsa vill också lyfta fram, att de nya väskorna från Derby of Sweden, i äkta läder, har fått mycket uppmärksamhet. Allt som allt är man glad över, att komma med fräscha nyheter till branschen och vara en aktör, som tänker i termer om hållbarhet och rätt miljöcertifieringar.
Slutet gott, allting gott. Eller vad säger man? Det verkar som att PWA hade en lyckad hybridmässa, då man redan i september planerar för att arrangera en uppföljare till nästa års januarimässa. Datumen är spikade till den 17-19 januari 2023, där den digitala varianten är öppen till och med den 3 februari.