Som man hade längtat efter dagen, den 1 september. På plats i Landskrona kunde Hexis Graphics äntligen bjuda in till Öppet Hus, i en välstädad lokal med både taggad personal och laddade samarbetspartners.
Text: Elmer Törnquist
Foto: Hexis Graphics
Det har nu gått 2,5 år sedan man först flyttade in på Örjaleden 42 i Landskrona. Ett visst virus satte käpparna i hjulet, för när man egentligen skulle ha arrangerat sin inflyttningsfest. Men vad gör det nu i efterhand?
– Det känns otroligt kul, att vi äntligen kan göra det här och använda våra lokaler, som vi ursprungligen hade tänkt, när vi byggde dem, berättar Patrik Martinsson, VD på Hexis Graphics.
– Det är många event, som fick läggas på is när pandemin slog till.
Från hela landet
Till slut kunde man i alla fall, bjuda in både kunder och kontakter, till ett välspäckat event. Hit flockades ca 150 besökare, som alla blev hänförda och imponerade.
– Det var väldigt varierat och jag skulle säga, att branschen var representerad här, konstaterar Joachim Wallgren, försäljningschef på Hexis Graphics.
– Allt från klassiska skyltmakare och screentryckare, till stora tryckerier och folieringsspecialister. Extra kul att det kom folk från hela landet. Det var en hel del från närområdet, men vissa hade åkt hela vägen från Norrland.
Dessutom kom det lite företag från Danmark, men det är inte så konstigt, när det endast är ett stenkast bort.
En imponerande lokal
Tre leverantörer tog sig också till Landskrona. Här ställde Color Systems, Ni Solutions och Marabu ut med sina respektive storformatsskrivare samt programvara för diverse produktion.
– Vi själva visade upp, allt vi har att erbjuda. Från våra verktyg och wrappingfolier, till dekor, laminat och printfolier i vårt Hex’perience-sortiment. För att inte glömma våra produkter till textilier och extremsport, säger Joachim Wallgren.
Här var verkligen hela produktbredden i fokus, detta tillsammans med att man visade upp bygget. Besökarna fick nu på riktigt se utbildningsytorna, helt dedikerade till foliering och det imponerande lagret.
– Vi är väldigt stolta över våra utbildningslokaler och även om man har sett bilder, är det svårt att förstå hur stort det är, säger Patrik Martinsson.
– För att inte glömma lagret. De flesta förstår inte hur stort lager vi har, förrän de verkligen får se det med egna ögon.
Svårt att räkna löpmeter
Funderingen och frågan över, hur mycket som faktiskt finns på lager, dyker självklart upp. Fast det är inte ett lätt svar att ge.
– Vi har allt som finns i katalogen. Däremot är det svårt att, på rak arm, uppskatta hur mycket vi har, säger Joachim Wallgren.
– Ta bara alla serier vi har av olika wrapfolier, lägg till det, att vissa serier har allt från 100 till 150 kulörer. Plus stenskottsskydd, alla printfolier med olika adhesive, bredder och liknande.
Sedan får man tänka på, att företaget har minst 5-6 stycken rullar av varje artikel, redo att levereras. Det går knappt att föreställa sig, hur många löpmeter det egentligen handlar om.
Mycket att göra
På plats hade Hexis Graphics givetvis ordnat med aktiviteter av olika slag. Här kunde man ta en tipsrunda, spela minigolf eller leka lekar. För att inte glömma, det omåttligt populära bilspelet, i en riktig racingstol.
– Den som fick snabbast tid vann två biljetter till Porsche Carrera Cup på Mantorp i slutet av september, säger Patrik Martinsson.
– Att det skulle bli så populärt att tävla om dem, hade vi nog inte förväntat oss.
Kön till bilspelet var tidvis extremt lång. Det var den även till kvällsaktiviteten, en kryssning med det abonnerade skeppet MS Tilda, som tog en tur ut i Öresund. Här bjöds det på grillbuffé, dans och håll igång, hela natten lång.
– Plus att det var fantastiskt väder hela kvällen. Ett otroligt trevligt avslut på en fin dag måste jag säga, berättar Joachim Wallgren.
Dagen efter arrangerades Hexis Open, på en golfbana utanför Landskrona. Totalt orkade 21 tappra tävlande, ta sig upp ur sängen på fredagsmorgonen. Ett bra avslut, på ett lyckat event helt enkelt.
Om allt går som planerat, kan man nog se fram emot ett liknande Öppet Hus om två år. Nu måste Patrik, Joachim och teamet i Landskrona, komma på hur man ska överträffa årets.
.