Med en övertygande inställning   Daniel Nykänen

Med en övertygande inställning

Publicerad
2022-11-14
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Entreprenörssjälen Daniel Nykänen, som driver Wrapchamp i Jönköping, lever verkligen upp till beskrivningen av en företagare.
Med en sund inställning, en stark drivkraft och ett entreprenöriellt sinne ända ut i fingerspetsarna.

Text: Elmer Törnquist
Foto: Lars Knapasjö

Nu senast i mars, vann Daniel Nykänen Årets Företagsstart 2022, via UF-företagen, för sin satsning på det egna franchiseföretaget; Wrapchamp Jönköping. Han startade redan under hösten 2021 och har kämpat sig fram, för att etablera sig själv som en fullvärdig fordonsfolierare i staden.

– Det tog lite tid med byggloven för skyltarna, så visst har det varit svårt att få folk här i stan, att förstå att jag ligger här på Fridhemsvägen 27, säger Daniel Nykänen, franchisetagare på Wrapchamp i Jönköping.
– Som tur är fick jag upp den blåa porten väldigt fort, så jag har kunnat förklara för kunderna, att det är den blåa porten som de ska till.

Sedan i somras är skyltarna upp i all sin prakt och Daniel tror att eventuella och blivande kunder, kommer få det lättare att upptäcka Wrapchamp Jönköping.

Från skolan och sommarjobb …
Daniel tog studenten från teknikprogrammet, med inriktning mot design- och produktutveckling, år 2020 och började då jobba på den lokala ICA-butiken.

– Det var skönt att ha jobb direkt efter studenten, men den sommaren gick väldigt fort och även om ICA är en jättebra arbetsplats, kände jag väldigt snart att jag bara stod och stampade där, förklarar Daniel.
– De är duktiga på att lära ut hur man ska arbeta med kunder på bästa sätt, men jag kände att jag behövde något mer.

Det lutade åt att börja plugga någon form av ingenjörsutbildning. Fast när en kompis också ville hitta något nytt och spännande, slog de sina kloka huvuden ihop och funderade på att göra något eget av sina kunskaper och drivkrafter.

– Det var väl egentligen då, som vi upptäckte det här med Wrapchamp och franchisekonceptet, berättar Daniel Nykänen.
– Vi stämde överens på alla punkter; vi var båda bilintresserade, gillade design och ville driva ett eget företag. Vi kände att vi hittade rätt på något sätt och kände att det var värt att åtminstone höra vad de erbjuder.

Dessvärre valde kompisen att backa från detta, men för Daniels del kändes det ändå fullkomligt rätt.

– Jag har alltid haft ett intresse för att få driva något eget och visa vad jag går för, men jag trodde ju faktiskt inte att det skulle bli det första jag gjorde efter studenten.
– Visst, många av mina kompisar tyckte väl att det lät lite galet i början, men de har alltid stöttat mig och funnits där för mig. Min flickvän och mina föräldrar har också varit viktiga stöttepelare.

En bra utbildning
Även om Daniel Nykänen knappt visste vad folier vad för något, innan han fick nys om Wrapchamp, föll det som hand i handske, att det var detta han skulle göra.

– Eller visst, jag hade väl småfixat med mindre arbeten på bilen förut, men inte något större jobb, som en helfoliering faktiskt innebär, fortsätter Daniel.
– Jag minns det såväl; när vi, ett gäng nya franchisetagare, besökte huvudkontoret i Borlänge första gången. Då skulle vi foliera en backspegel och jag kände en lättare panik i kroppen, för det var verkligen en svår uppgift.

Som tur är kunde Rickard Eriksson, VD på Wrapchamp Sverige, behålla lugnet i deltagarna och efter en komplett utbildning, var det inte längre några problem för varken Daniel Nykänen eller de andra fordonsfolierarna ute i landet.

– Fast utbildningen handlar inte bara om att sätta en folie på en bil. De är även duktiga på att lära ut om säljtekniker, företagandet och kundvården, säger Daniel Nykänen.

Stabil leverantör
Huvudleverantören är Signcom, med sitt foliesortiment från märket Oracal och maskiner från Mimaki; en JV100-160. Det är samma visa på samtliga enheter. Lägg till det, att man givetvis har ett monteringsbord.

– Huvudkontoret har löst det med ett bra leasingavtal för oss franchisetagare, vilket gör att vi inte behöver hosta upp alla pengar på ett bräde. Det hade jag nog faktiskt inte klarat överhuvudtaget, säger Daniel Nykänen.

Att vara nyföretagare
Precis som för många andra nya företagare, var det självklart en trög uppförsbacke när verksamheten var ny. Hans företaget var ett nytt namn i staden och kundlistan var i princip tom.

– I början är det så extremt viktigt att vara ute och träffa nya, potentiella kunder och visa vem man är och vad man gör, förklarar Daniel.
– Wrapchamp har ett goodiebags-koncept, som är den första delen i säljet och bemötandet, det är viktigt att ta hänsyn till kunderna och inte vara för påtryckande.

Kort och gott; respektera de som inte är intresserade och förklara för dem som vill veta mer. Andra delen, som är viktig att veta, är att bra utförda jobb och nöjda kunder, resulterar i fler, nya kunder.

– Rekommendationer har varit och är fortfarande, en väldigt viktig del i företagandet. Även om ett jobb kanske tar lite längre tid att få helt perfekt, är det värt det i slutändan, för att kunden ska bli nöjd och tala gott om mitt företag, säger Daniel Nykänen.

Samtidigt finns stoltheten för hantverket här också. Daniel känner att det är av yttersta vikt, att lämna ut något som han själv är stolt och nöjd med. Det innefattar såväl grundjobbet med designen, som det praktiska utförandet av att lägga folien rätt.

Viktiga avtalskunder
Tack vare kedjans avtal om att foliera lastbilarna från Instabox, ett företag för paketdistribution till paketboxar, fick Daniel stabila kunder på listan. Till det kommer privatkunderna, som växer och blir fler och fler, i takt med att de pratar med varandra.

– Huvudkontoret sköter all marknadsföring egentligen, men jag har också gjort min del. Med bl a goodiebags och med mäklarskyltar som jag har satt upp på viktiga hotspots, berättar Daniel Nykänen.
– Lägg till det, att jag har köpt in mig på skärmarna på ICA-butiken och är aktiv med uppdateringar på Instagram och Facebook.

Det är självklart viktigt att synas både mycket och på olika platser. Fast när Daniel får säga sitt, är det absolut viktigaste att ha direktkontakt med kunderna och träffa dem ansikte mot ansikte.

– Bilmässan på Elmia är ett bra ställe att möta rätt typ av kunder, i alla fall om man tittar på privatkunder. Kanske inte riktigt om man vill träffa nya företagskunder, förklarar Daniel.

Förutom Instabox som avtalskund, kan man också tillgodoräkna sig deras närmaste konkurrent Budbee som avtalskund, som Daniel även får ta hand om.

Sedan reportaget skrevs har det kommit ut nyheter, om att Instabox och Budbee går ihop och bildar det nya bolaget; Instabee.

Helfoliering är enormt
I framtiden ser Daniel gärna att han kan ta in en kollega, som även kan wrappa och fixa med allt som Daniel gör själv idag. Samtidigt förstår han också, att det är viktigt att bygga en trygg grund i företaget först, för att den anställde ska kunna känna sig trygg också.

– Först måste det komma tillräckligt många jobb, så man kan fylla ut det på två personer. Fast jag är övertygad om att det kommer inom en snar framtid, säger Daniel.
– Under våren har jag varit fullbokad i princip hela tiden, men eftersom att det varit problem i leveranser av nya bilar, så fick jag en del avbokningar i sista-minuten också.

Så visst har det blivit några luckor i schemat, men det har räddats upp av akutjobb som även det, kommit in i sista-minuten. Då får man även räkna med, att en helfoliering ändå tar mellan tre till fem dagar att slutföra. Det är viktigt att räkna på tiden, så man hinner med det andra som är inbokat också.

– Det som är roligt, är att intresset för att helfoliera sin bil verkligen är enormt. Inte bara bland bilentusiaster, även bland de som vill ha den skyddande effekten, som en folie ändå ger, konstaterar Daniel Nykänen.
– Visst, en folie ger inte samma effekt som en PPF; Paint Protection Film eller stenskottsskydd på svenska, men det ger fortfarande ett skydd till lacken, vilket många nybilsägare gärna vill åt.

Konkurrensen
Man skulle kanske tro, att det fanns många företag som inriktade sig på just wrapping i en så stor stad, som Jönköping ändå är. Fast så är det inte, Daniel beskriver det som att det finns 1-2 konkurrent som gör allt han gör, i närområdet. Plus ett antal skyltföretag som inriktar sig mer på reklamdelen.

– Vi har som slogan, att vi är proffs på fordonsdekor och det är vårt stora fokusområde. Självklart har jag gjort toningar och fönsterfilm på bilar också, men det hör till.
– När man arbetar med toningar, eller solskyddsfilm, måste man jobba på ett helt annat sätt. När man sätter folier handlar det om att sträcka och dra, men vid toningar ska man krympa filmen istället.

Lite kuriosa att berätta, är att Daniels första företagsjobb, var att helfoliera hundar på sidorna på en bil. Där ingick det även fönsterfilm, vilket då var helt nytt och då, lite smånervöst, men det gick rätt väg och blev bra till slut.

Sammanfattningsvis är Daniel Nykänen nöjd med sitt val, att driva ett eget företag. Franchisekonceptet fungerar bra och han behöver inte sitta med ekonomin halva nätterna, då moderbolaget löser denna bit. Det gör att han hinner med en fritid, balanserat mellan flickvännen, kompisarna, datorspelande och träning.