Under andra kvartalet i år, slog New Wave Group nytt rekord. Igen. Siffrorna visar en nettoomsättning om 2 019,2 miljoner kronor; en ökning med 36% jämfört fjolårets 1 486,8 miljoner kronor, under samma period.
Profil-kanalen hade en tillväxt om 33% och detaljhandeln visade en tillväxt om hela 40%. Rörelseresultatet uppgick till 351 miljoner kronor. Det är en ökning med 45% jämfört med fjolårets 241,3 miljoner.
– Det är med stor glädje och stolthet, som vi kan presentera ännu ett rekordkvartal med god tillväxt, både när det gäller försäljning och resultat, säger Torsten Jansson, VD och koncernchef, i en kommentar.
– Försäljningen har nu ökat åtta kvartal i rad och vi visar all time high, i både nettoomsättning och rörelseresultat för sjätte kvartalet i rad.
Första halvåret
Årets första två kvartal gav en tillväxt av försäljningen på 38% och nettoomsättningen uppgick till totalt 3 794,1 miljoner kronor. Det är en tillväxt på hela 1 045,7 miljoner kronor.
Under samma period, ökade rörelseresultatet med 64%; från 341 miljoner kronor till 560,1 miljoner. Därmed blev rörelsemarginalen 14,8% under första halvåret, jämfört med 12,4% för samma period 2021.
– Trots all oro i vår omvärld, visar våra siffror att våra satsningar fortsätter ge framgång. Vi ser i nuläget inte någon minskad efterfrågan på våra produkter och varumärken – snarare tvärtom, fortsätter Torsten Jansson.
– Vår försäljning fortsätter öka. Vi har nu lyckats bygga upp lagret en del under andra kvartalet, men ytterligare lageruppbyggnad behövs, för att möta den ökade efterfrågan.– Vi vet också, att vi har en god tillväxt (42%) i Crafts grundordrar för hösten. Fler och fler kunder börjar sälja våra skor och Teamwear-satsningen fortsätter ge goda resultat. Jag vill också framhålla Clique, som ökar starkt på profil och Cutter & Buck, som blivit en tillväxtmaskin, både i Europa och USA.
Slutligen nämner Torsten Jansson, att han är övertygad om, att de kommer fortsätta ta marknadsandelar, inom de flesta områden. Om det skulle komma en sämre konjunktur, ser han heller ingen anledning till att de inte skulle ta marknadsandelar och visa tillväxt.
Dessutom påtalar Torsten Jansson, att New Wave Group har högre lönsamhet och starkare balansräkning än de flesta konkurrenter. Detta skulle öppna dörrar för eventuella förvärv, till rimligare priser.