Fler satsar på automatlager   (foto: Schenker Logistics)

Fler satsar på automatlager

Publicerad
2022-10-26
Skribent
Redaktionen

Under året är det många stora jättar, som nu satsar på Autostore; en form av automatlager.

I reportaget om New Wave Group; Mer än trycket i huset, får vi veta att de har ett traditionellt höglager, som rymmer ca 36 000 backar. Dessutom har man under våren, kompletterat det med Autostore, som kan rymma ytterligare 38 000 backar.

Lager 157 satsar stort
Den stora aktören Lager 157, byggde under sommaren ut sitt centrallager utanför Ulricehamn, med ytterligare 10 000 kvm. Detta då man förbereder, för att kunna växa med fler butiker, på nya marknader och ett högre lagerflöde.
Förutom att skapa större lageryta, får man nu även plats för Autostore och dess plockrobot. Lagerhanteringen digitaliseras, för att kunna möta efterfrågan från både privat- och företagskunder, både nationellt och internationellt.

– Autostore har plats för 66 000 backar och ger oss inte bara ökad plockkapacitet, utan även mer flexibilitet i planeringen. Vi möjliggör en fortsatt internationell expansion i högre takt, kommenterar Stefan Palm, grundare och VD på Lager 157.

Utbyggnaden planeras vara färdig under hösten och autostore ska vara i full drift sedan tredje kvartalet.

Apoteksjätten satsar
Nätapoteket Apotea har en anläggning, som mäter 38 000 kvm totalt, varifrån man skickar drygt 1 miljon paket varje månad. Under den gångna våren investerade företaget i Autostore, som har plats för 25 000 backar. Initialt beräknas Autostore kunna hantera ca 800 orderrader i timmen.

– Under pandemin lärde vi oss, att vi behöver vara flexibla och ha hög maxkapacitet, för att kunna parera den plötsliga efterfrågan, som kan uppstå vid kriser, som pandemin eller kriget i Ukraina, säger Pär Svärdson, VD på Apotea.
– I början av pandemin dubblade vi vår orderingång och hade svårt att leverera enligt vårt kundlöfte. Med Autostore, ökar vi kapaciteten på den automation vi redan har på ett effektivt sätt, som ger högre flexibilitet i produktionen.

Andra stora aktörer som redan använder Autostore-konceptet är bl a Intersport, Alligo, Fristads samt Blåkläder.