Upplev HP Latex hos Spandex   HP Latex R1000

Upplev HP Latex hos Spandex

Publicerad
2022-08-15
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Maskiner och material. Det var vad gänget på Spandex tänkte, när de öppnade portarna, till sina nya lokaler, för alla tänkbara intressenter.

Totalt sett hade man ett 50-tal förbokade besök, som alla kom för att se vilka spännande nyheter som fanns i portföljen.

Text: Elmer Törnquist
Foto: Lars Knapasjö

Thomas Mårtensson och Benjamin Koskinen

Vi befinner oss i en nyrenoverad, ljus och luftig lokal i Lunda industriområde, i stadsdelen Spånga, Stockholm. Hit flyttade Spandex i juni ifjol, från närliggande Kista. Inte för att det var något fel på de tidigare lokalerna, men man behövde en bättre anpassad lokal. Ytterligare en fördel var, bättre närhet till Schenker.

– Det känns otroligt skönt med ljusa och fräscha lokaler. Dock har vi lite kvar att göra, som att bl a dekorera väggarna med snygga tryck, berättar Benjamin Koskinen, marknadsansvarig på Spandex.

Tanken är att man ska dekorera och inreda alla hallar, kontor och passager, så att det blir som ett multifunktionellt showroom. Detta för att visa vilka material och applikationer man säljer.

– Det är på gång, men under de senaste månaderna har vi haft så otroligt mycket att göra. Det kan nog vara de absolut bästa månaderna i företagets historia.

HP Latex 700W

Det stora blickfånget
Störst fokus låg på maskiner från HP Latex; R1000 och 700W, som stod uppställda i lokalen. Dessutom fanns mängder av produktprover att titta på, som folier från tillverkare som ImagePerfect, Avery Dennison, Neschen och 3M samt kartongmaterial från Norrköpingsbaserade Re-board.

– Det är väldigt mycket miljöfokus med de här skrivarna. Framför allt används ett miljövänligt bläck, som gör att applikationerna går att använda i känsliga miljöer, som exempelvis sjukhus, skolor och liknande, säger Benjamin Koskinen.
– Vi vill lära våra kunder och alla som är intresserade, att det vattenbaserade bläcket i HP Latex kan ge samma fördelar, som när man printar med lösningsbaserat bläck.

Intressant att veta, är att just de HP Latex-maskiner som står i lokalen, använder sig av fjärde generationens bläck. Det innebär, att de är de första Latex-maskinerna som kan printa vitt bläck. Det öppnar stora möjligheter för exempelvis dekalprint och då om man printar på båda sidor, för att kanske sätta på en glasdörr.

– Det är svårt att göra något, som faktiskt blir så här bra med en annan maskin. Den är helt fantastisk skulle jag säga, uttrycker Thomas Mårtensson, säljare och servicetekniker på Spandex.
– Vi är glada över att ha HP som leverantör, som kan göra såna här maskiner till oss.

Lösningar för alla
För att besökarna skulle få en helhetsbild, hade man självklart även olika maskiner för efterbehandling på plats.

– En helhetslösning blir det, tillsammans med våra laminatorer från Neschen och skärare från Summa, säger Thomas Mårtensson.

Intressant att veta, är att HP och Summa har ett väldigt nära samarbete. Ta bara exemplet där HPs svar på en print-and-cut-lösning är en separat skrivare med en separat skärare.

– Visst finns det tillverkare som har en maskin med båda delar, men fördelen med det här är, att man då har en printer som fokuserar på ett snyggt tryck och en skärare som fokuserar på att just skära, fortsätter Thomas Mårtensson.
– En annan fördel är att skrivaren inte blir upplåst, med att göra ett skärjobb om man har fler jobb på gång som ska tryckas.

Tittar man på materialsidan, så har Neschen en ny printfilm, som heter Easy Dot Pet. Det är ett lamineringsmaterial, fritt från PVC, med ett vattenbaserat adhesiv som är punktformat. Det gör det lätt att både montera och ta bort, utan att lämna rester.

 

Fantastiska månader
Det är inte för inte, som man känner att det är dags att visa upp dessa pjäser. Bara under de senaste 5-6 månaderna har Spandex haft sina hitintills bästa månader någonsin.

– Man skulle nog kunna kalla det ett uppdämt behov på marknaden. Samtidigt som det funnits en viss oro för framtiden, behöver man även uppdatera både maskiner och materialutbud, förklarar Benjamin Koskinen.
– När restriktionerna släpptes helt i mars, blev det ett otroligt tryck i vår befintliga och nya kundbas. Nästan så att vi inte riktigt hänger med.

Med en ny logotyp och en uppdaterad hemsida, tar man sikte på framtiden. Ledningen, säljkåren och serviceteknikerna, är allihop beredda att möta en marknad, som behöver stimuleras.

Att alla tänker på miljön nu är väl egentligen inget som höjer blickarna från marken längre. Fast när vissa kommer på något lite speciellt för återvinning, hajar man till. HP har exempelvis en återvinningsprocess till förbrukningsmaterialet i skrivarna.
Man får en liten låda i kartong, där man slänger sitt förbrukade material. När den är full, kommer HP och hämtar lådan kostnadsfritt. Materialet som finns inuti, smälts sedan ner och används i nya HP-produkter. Kanske en ny skrivare, en ny bläckbehållare eller en laptop.