Reklamen tappade i sommar

Reklamen tappade i sommar

Publicerad
2022-08-09
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under sommarmånaderna juni och juli minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med totalt 8,3%. Detta jämfört med samma period föregående år.
Även om sommaren visade ett tapp i Mediebyråbarometern, har de året hitintills visat på en tillväxt med 8%, allt som allt. Totalt förmedlades reklamköp för drygt 1,6 miljarder kronor under juni och juli.

Nästan alla kategorier tappade under sommaren, där DR/Annonsblad stod för det största tappet, vilken backade med 42,4%. Samma kategori har totalt sett backat 17,7% under perioden januari-juli 2022.
De som däremot ökade jämfört med fjolåret var Utomhus/trafikreklam, Fackpress, Populärpress samt Bio. Där svarade Utomhus/trafikreklam för den största tillväxten, med en ökning om 68,5%, jämfört med 2021.

– Medieinvesteringarnas uppgång bröts under sommaren, då investeringarna backade med 8,3%. Trots denna nedgång bör sommarperioden ändå anses som stark. Detta då noteringen är den fjärde högsta för den aktuella perioden, säger Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer.
– Dessutom möter siffrorna mycket starka jämförelsetal från 2021, drivet av stora idrottsevenemang. Det kommer bli mycket intressant att följa medieinvesteringarna nu under hösten.

Samtliga illustrationer/bilder kommer från Sveriges Mediebyråer.