Ett textilt fokus   Epson SC-9400H (tv) och Richard Garp framför en Epson F3000

Ett textilt fokus

Publicerad
2022-08-29
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Uppdukat med skrivare och maskiner var det i Epsons monter, men kanske inte med alla de maskiner som man vanligtvis förknippar Epson med.

Givetvis fanns de båda rullskrivarna R5000 och S80600 på plats, men här var det framför allt större fokus på andra möjligheter man erbjuder.

– Vi har lämnat de flesta av våra vanliga rullskrivare hemma, istället riktar vi in oss mer på våra maskiner för textila applikationer och då, främst fokuserat på industriellt bruk, berättar Richard Garp, försäljningsansvarig på Epson Sverige.
– Visserligen är det inga nyheter från oss, då alla har funnits under de senaste två åren med pandemin. Däremot har vissa av dem inte visats på en mässa tidigare.

En riktig arbetshäst
En av maskinerna som kanske skapar störst gehör för den nordiska marknaden, är den stora textilprintern Monna Lisa 8000; en riktig arbetshäst för den, som trycker textilier i olika former.

– Den har funnits på marknaden sedan 2021, men det är nu första gången som vi kan introducera Monna Lisa i Norden och det känns som en bra satsning, säger Richard Garp.
– Den levererar fantastisk kvalitet och en hög produktionshastighet. Med upp till 155 kvm i timmen, kommer det verkligen vara en ögonöppnare för alla som trycker tyger, som man exempelvis ska sy kläder av.

För det är faktiskt som så, att man trycker inte på själva plagget, man trycker på en tygrulle som man sedan skär ut. Med denna riktar man in sig på fabriker, som producerar textilier och varumärkesägare.

– Några exempel kan vara en opera eller en teater, som behöver tillverka scenkläder som passar deras föreställning, fortsätter Rickard Garp.

Maskinen som sådan är ursprungligen en italiensk skapelse, från ett företag som heter Fratelli Robustelli; vilka blev förvärvade av Epson Italia år 2016.

Epson Monna Lisa 8000

Produktion som flyttar hem
Richard Garp är väl medveten om att Sverige inte är ett textilland i den bemärkelsen längre och att tekoindustrin är borta sedan 1970-talet.

– Däremot, om man tittar på marknaden idag, ser man att det är fler och fler företag, som flyttar hem produktionen, förklarar Richard Garp.
– Speciellt med tanke på allt som varit med pandemin, kriget i Ukraina och de enorma leveransproblem som är. Därför ser vi ett stort behov av att producera mer lokalt och på hemmaplan.

Detta kan komma att gynna speciellt varumärkesägare, som i större utsträckning kan producera sina plagg mer på beställning. Cirkusen med att sälja artiklarna på våren och leverera dem på hösten, kan vara ett minne blott.

– Man gör beställningen nu och får hem alla sina plagg, kanske tre veckor senare, konstaterar Richard Garp.

Förutom Monna Lisa, finns givetvis ett stort urval av skrivare för färgsublimering på plats.

Ett intresse för DTF
Vi lämnar Monna Lisa bakom oss och går fram till maskinerna för direkttryck på kläder; DTG-skrivarna F2100 och F3000.

– Intresset för DTG-skrivare har verkligen boomat, speciellt sedan DTF-funktionen seglade upp på mångas radar, säger Richard Garp.
– Sverige är inte något riktigt T-shirtland, men det vi märker är, att de flesta som köper dessa, främst använder dem för att trycka transfer.

Han nämner duktiga återförsäljare, som tack till framgången och det faktum, att många vill kunna trycka annat än bara bomull. DTF blir då ett extra ben att stå på.

Allra bäst i Norden
Textilprinters i all ära, men stort intresse finns framför allt på flatbäddskrivaren V7000; en UV LED-skrivare med tio färger och högsta prestanda.

– För att vara Epsons första flatbäddskrivare, har den verkligen slagit alla förväntningar och den säljer riktigt bra i hela Europa, berättar Richard Garp.
– Totalt sett har vi installerat 60 maskiner i Europa, varav 12 av dem har installerats i Norden, vilket gör Norden till den bästa regionen för Epson.

– Mycket har nog att göra med att man får en riktigt vass skrivare, till ett bra pris. Dessutom är våra skrivare kända, för att printa otroligt bra nyanser av orange, rött och blått.

Under mässan stötte vi även på Björn Wahlberg, ägare och VD på Grizzly Jemt Reklam i Östersund. Innan mässan investerade han i den nämnda planprintern.
För Epsons del tuffar det på i rätt riktning, då de lämnar sina två absolut bästa år bakom sig. Mycket har att göra med att man hade välfyllda lager, som gjort att man kunnat leverera i hög utsträckning.

Text/foto – Elmer Törnquist