Siktet var inställt på att bredda distributionen och jakten på intressenter utspelade sig på mässan.
Grundarna, tillika ägarna, från AddExport; Markus Ryberg och Magnus Haugerud startade sitt pass klockan 10:00, tillsammans med gänget från Obelisk.
– Främst fokus för vår del, är att hitta nya distributörer i Tyskland, Polen, Beneluxländerna samt i södra Europa, förklarar Markus Ryberg, VD på AddExport.
– Redan innan mässan hade vi några inbokade möten, med några som kan vara intressanta. Sedan har vi givetvis träffat flera intressanta företag bland besökarna.
Magnus Haugerud, försäljningschef på AddExport, instämmer och tillägger att det känns, som att många letar efter nya, spännande produkter.
Nästa generation
Att frigolitskäraren Obelisk Foam Plotter dessutom har lanserats i en ny och snabbare version; Obelisk Next, har gjort att fler och fler, blir intresserade av att agera både agentur och försäljare av maskinen.
– Vi tror stenhårt på den här produkten och att marknaden för den kommer fortsätta växa, säger Markus Ryberg.
– Titta bara på hur det gick efter svenska Sign&Print Scandinavia. Vi har sålt jättemånga enheter. Det handlar dels om att den arbetar snabbt och smidigt, dels om att den är lättanvänd och knappt tar någon plats.
Väcka nyfikenheten
Tilläggas kan, att hela montern faktiskt är uppbyggd helt i frigolit, som sedan blivit printat i en fladbäddsprinter. Allt från den öppna spisen och den printade flamman i den, till troféerna på väggen, föreställandes dovhjort, noshörning och lejonhona.
– Med denna vill vi bryta av mot alla andras montrar och skapa något som känns hemtrevligt. Det handlar om, att väcka nyfikenhet för design, kreativitet och känna att det är roligt, konstaterar Markus Ryberg.
Om man tittar närmare på en av tavlorna som hänger i montern, kan man skåda hieroglyfer från Egypten.
– Det är ett bevis på att man använde Obelisk Foam Plotter redan för flera tusen år sedan, avslutar en skojande Markus Ryberg.
Text/foto – Elmer Törnquist