Tänkt till vid digital marknadsföring   Burak Tunca (foto: Håkan Röjder) och Johan Anselmsson

Tänkt till vid digital marknadsföring

Publicerad
2022-05-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Forskarkollegorna Johan Anselmsson och Burak Tunca, vid Lunds universitet, arbetar nu med rapport kring digital marknadsföring.
Till denna, har man frågat tusentals svenskar om deras personliga inställning till marknadsföring online. Det har dels varit det generella begreppet, men även mer specifikt om marknadsföring via sociala medier, e-post och poddar.

Preliminärt visar slutsatserna bl a, att det är viktigt att verkligen ha en bra bas i sina inlägg på sociala medier; visuellt innehåll med bilder och videor. När det kommer till e-post från företag, är det många som kan tänka sig att ta emot rabatter och specifika erbjudanden.

Underskattad källa
Däremot är man mindre intresserad av generellt innehåll från branschen. En bra ämnesrad säljer bättre och om nyhetsbrevet inte är mobilanpassat, går det alltid bort. Rapporten visar också att poddar, kan vara en möjligen underskattad källa till just marknadsföring.

– Våra resultat visar, att marknadsförare inte bör låta sig distraheras av alla de digitala verktygens förtjusande lockrop, säger Burak Tunca, universitetslektor i digital marknadsföring.
– Istället bör de fokusera på att leverera kärnan i marknadsföringen; informera om nya produkter och kampanjer, ge rabatter, publicera relevant och högkvalitativt innehåll och naturligtvis, undvika att irritera konsumenterna med överdrivet fokus på sälj på digitala medier.

Vidare har forskarna startat en grupp på Linkedin; Lund Digital Marketing Research and Insights, där de delar med sig av sina resultat och spaningar.

Klicka här för att komma till rapporten.