Slog förväntningarna och vände trenden   Pontus Persson (foto: Intersport)

Slog förväntningarna och vände trenden

Publicerad
2022-05-23
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

I samband med att sportkedjan Intersport kunde delge årsrapporten för 2021, gjorde man det med ett leende på läpparna.

Kedjans försäljning blev 11% högre jämfört med föregående år och e-handeln ökade med hela 20%.

– År 2021 är ett rekordår för Intersport. Året går till historien, som ett av kedjans absolut bästa, vilket är riktigt roligt, kommenterar Pontus Peterson, VD på Intersport Sverige.
– För att fortsätta växa tillsammans med föreningslivet, har vi byggt ut det centrala tryckeriet som försörjer kedjans 1 200 föreningar och 400 000 medlemmar, med tryckta klubbprofiler.

Del av en större helhet
På global nivå är Intersport en av världens största sportkedjor, med sina drygt 6 000 butiker i 57 länder världen över. På det internationella planet uppgick försäljningen till 12 miljarder euro, motsvarande nästan 123 miljarder kronor. Bara i Norden uppgick försäljningen till totalt 16,3 miljarder kronor.

– Även om vi i Sverige är en självständig organisation, är vi en del av en större helhet. Att se Intersports framgångar i Norden och internationellt ger ännu mer självförtroende, att vi är på rätt väg, säger Pontus Peterson.

Man kan verkligen säga att en ny era för sportkedjan har inletts. Med ett ökat fokus på en teknisk plattform för e-handeln och en satsning på digital kommunikation, tar man fasta på det förändrade köpbeteendet efter pandemin.