Sedan den första april är det Kulturreklam Sverige AB, under dess nya varumärke Cityreklam, som sköter reklamplatserna på SL-bussarnas utsidor.
Företaget har länge varit synonymt med utomhusreklam, fast då nischat mot kultur och evenemang i mindre format. I och med det nya varumärket och affärsområdet, som leds av Pelle Berg och Alexis Logothetis, tar Kulturreklam upp kampen med de stora utomhusaktörerna.
– För att inte lämna något åt slumpen, har vi plockat in Alexis Logothetis och hans team, för deras gedigna kunskaper i mediaförsäljning och specifikt utomhusreklam, säger Pelle Berg, affärsområdeschef på Cityreklam.
– Tillsammans ser vi fram emot att förnya Stockholms mest dynamiska reklamytor.
Närmare 3 900 ytor
Det här markerar andra gången på ett år, som Kulturreklam ingår ett avtal med Region Stockholm gällande reklamupplåtelse i kollektivtrafiken. Sedan tidigare är det nämligen Kulturreklam, som sköter om de s k kulturramarna i Stockholms tunnelbana, vilket vi rapporterat om tidigare.
– Vi ser mycket fram emot att ta oss an detta uppdrag och samtidigt utveckla exponeringsmöjligheterna, på denna mycket attraktiva OOH-kanal i Stockholm, säger Alexis Logothetis, annonschef för Cityreklam.
– Vår vision är att framtidssäkra de här ytorna och tillgängliggöra dem för en bredare målgrupp.
Det nya uppdraget etableras som separat affärsområde, genom systerverksamheten Cityreklam. Avtalet om reklamytorna på SL-bussarnas utsidor gäller till och med slutet av 2025 och avser 3 900 ytor i olika format på 2 200 bussar.