Vi följer tidens tecken och av en ren slump, blev det som så att Screen&Marknaden genomförde, det som vi vill kalla, ett hybridreportage. Vi intervjuar två franchisetagare; en på plats i Norrköping, hos Josef Hansson och en digitalt i Östersund, med Peter Boije.
Text: Elmer Törnquist
Foto: Lars Knapasjö/Skyltstället
Det som skiljer dem åt, är det faktum, att de är geografiskt långt ifrån varandra. I övrigt är mycket sig likt; båda drabbades när pandemin tog fart, båda är franchisetagare i kedjan Skyltstället och båda är, i grund och botten, riktiga entreprenörer.
Till USA och tillbaka
Först ut har vi Josef Hansson, en man med drygt 20 års erfarenheter av tekniskt sälj. År 2017 kom han hem till Sverige, efter 4 år i USA.
– Min erfarenhet av försäljning är både nationell och internationell. När jag arbetade i USA, var det med eftermarknad för kylmaskiner på de där riktigt stora kryssningsbåtarna hos både Royal Caribbean och Carnival Cruises, förklarar Josef Hansson.
Båtarna, eller rättare sagt fartygen, tillhör några av världens absolut största för passagerartrafik och några av dem, byggdes faktiskt i vårt grannland Finland.
– När jag kom hem till Sverige kände jag mig väldigt rotlös och jag funderade länge på vad jag ville göra. Redan då, 2017, började jag nosa lite på franchisekonceptet, fortsätter Josef Hansson.
– Jag hade en dröm om att starta eget, men så kom ett erbjudande, om en anställning som var för spännande. Jag kunde verkligen inte tacka nej till den.
Det blev en sejour på Svenska rymdaktiebolaget, eller Swedish Space Corporation; SSC och då skulle Josef sälja satellitkommunikation. En uppgift som visade sig vara lite väl nischad. Istället gick han vidare till en säljroll hos kontraktstillverkaren Scanfil i Åtvidaberg.
Året var 2018 och det var samma år, som samma bolag började tillverka Coloreel-enheterna. Efter ca ett år på Scanfil, slog pandemin till och Josefs kunder drog i handbromsen.
– Det var verkligen ingen kul tid att vara säljare och jag kände att det var dags att göra något nytt, säger Josef Hansson.
– Det var under den här vevan som jag upptäckte en tidningsannons, om att Skyltstället sökte franchisetagare i Norrköping och Östergötland.
Det hela ledde till ett möte under hösten 2020, med kedjans dåvarande ägare; branschens välkända Samuel, Rickard och Pontus Eriksson. Väl värt att veta, är att Henrik Svensson och Sweprod äger Skyltstället till 100%, sedan vintern 2020. Dessutom är Fredrik Älenmark VD för bolaget sedan januari 2021.
Stora planer i en stor region
Den andra franchisetagaren; Peter Boije, har också tonvis med erfarenheter i ryggsäcken. Det innefattar både att ha arbetat med sälj under 3 år på SAS i Östersund, i början av 2000-talet och nästan 10 år på olika positioner inom Arbetsförmedlingen.
Dessutom drev Peter ett eget konsultbolag inom försäljning, rekrytering och mässor, event och föreläsningar.
– Vi körde en del egna event och när pandemin kom till Sverige, började jag förstå att det skulle bli tufft på marknaden, förklarar Peter Boije.
– Det var i den vevan som jag började titta efter olika alternativ. Just säljuppdrag hade jag arbetat med i många år tidigare och när jag kollade igenom marknaden, så var det Skyltstället och deras koncept som jag fastnade för.
Sagt och gjort, efter att Peter skrev på franchiseavtalet kunde han äntligen starta Skyltstället Östersund i april 2020. Efter det, har det mesta rasslat på i snabb takt.
– Bara ett par månader senare fick jag en förfrågan om att ta hand om hela Norrlandsregionen, fortsätter Peter Boije.
– Det lät självklart intressant, så jag tog in nya partners i bolaget, som kunde hjälpa mig att expandera. Vi är allihop företagare och entreprenörer i grund och botten.
Inte många månader senare, vid årsskiftet 2020/2021, förvärvades Skyltstället Sundsvall. Nu är man alltså totalt fyra delägare, varav tre arbetar operativt i Östersund och den sista arbetar med Skyltstället Sundsvall.
– Vi har stora planer och redan när vi blev fler partners i bolaget, spikades en femårsplan. Vi vill bygga en koncern i själv koncernen, berättar Peter Boije.
– Tanken är att vi ska kunna öppna enheter i Umeå, Örnsköldsvik, Skellefteå och Luleå. Det gäller bara att vi hittar en bra entreprenör. Någon som har lite samma DNA som vi har.
Tanken är att man är beredd att släppa en viss ägarandel till ännu en entreprenör, någon som är beredd att rulla upp ärmarna och verkligen arbeta ordentligt.
– Vi söker inte efter anställda och vi kan inte styra ett bolag i Umeå eller Skellefteå, från Östersund. Vi måste ha en lokal närvaro som brinner för det den gör, säger Peter Boije.
– Detta för att nå våra högt uppsatta mål, som omfattar hela Norrlands-regionen. Jag tog inte över Skyltstället i Östersund med målet att vara störst i stan. Vi ska vara störst i Norrland och störst i kedjan.
Det är tillsammans med brodern Marcus Boije och vännen Andreas Forss, som Peter Boije ska nå de högt uppsatta målen.
Att starta eget under pandemin
Med all den erfarenhet som Josef Hansson redan hade inom området försäljning, kände han att det äntligen var hans tur att driva eget.
– Just franchise som koncept passade mig väldigt bra, eftersom att det är väldigt mycket som man får serverat, om jag säger så, förklarar Josef Hansson.
– Först och främst har man alla upparbetade kontakter och avtal med tillverkare, sedan tillkommer olika affärslösningar. Exempelvis ett affärssystem, en centralt hanterad marknadsföring och kunskapen inom kedjan.
Det som Josef ska fokusera på, är att vara den som säljer in konceptet och sig själv, som den lokala enheten. Detsamma gäller för de andra franchisetagarna. Man ska vara den som nätverkar, söker upp kunder och skapar nya möjligheter, för nya affärer.
– På den här punkten passar mina år inom säljyrket och inom olika branscher perfekt, säger Josef Hansson.
– Mitt område börjar här i Norrköping och sträcker sig över hela Östergötland. Jag startar själv, men har en tydlig plan på hur jag vill växa.– Under 2022 kommer en student från yrkeshögskolan, som gör sin praktik hos mig. Till hösten räknar jag med att anställa en säljare med bas i Linköping.
Josef är tydlig med att det är viktigt att vara proaktiv, speciellt som nystartad aktör.
– Visst har jag lyckats få ett par kunder från den före detta franchisetagaren som hade Norrköping. Däremot skulle jag ändå hävda, att allt det som bolaget är nu, har jag byggt upp själv, fortsätter Josef Hansson.
Att ha många kontakter och ett brett nätverk, är ett annat plus i kanten. Det kan komma från att nätverka på en golfklubb eller i ett lokalt Business Network International, även förkortat BNI, eller om man har delägare som kan sin grej. Josef kan bocka i alla tre.
– Även om jag är operativt ensam i bolaget, så har jag delägare med bra kontaktnät och erfarenhet, förklarar Josef Hansson.
– Dessutom går det att finna synergier med andra aktörer på den lokala marknaden, så länge man inte bearbetar samma kunder.
Foliering av bilar dyker upp som ett exempel. Där finns det ett samarbete, som gynnar båda parter. De kunder som Josef drar in, blir som ett komplement i folieringföretagets befintliga kundbas.
Den stora fördelen
Tillbaka till Norrland igen. Peter Boije är tämligen tydlig; den som gör jobbet kan faktiskt inte misslyckas som franchisetagare.
– Den som gör en fullständig analys och är beredd att rulla upp ärmarna, kommer att lyckas med det här, tydliggör Peter Boije.
– Allting finns på plats och affärssystemet är väldigt välgjort. Självklart finns det förbättringspunkter, men själva helhetskonceptet är välutformat.– Utmaningen i början är såklart likviditeten. Man måste kunna leva på det man drar in och det tar givetvis ett tag, innan man börjar tjäna pengar, precis som allt annat egentligen.
Det är viktigt att ha rätt inställning, både till jobbet i sig och till marknaden. För Peter är även tydlig med, att det är bra med den konkurrens som finns.
– Vi är nyast här i Östersund. Det händer givetvis att vi tappar jobb till företag som varit etablerade här i kanske 30 år, berättar Peter Boije.
– Fast när vi får vara med och räkna på jobben och visa, vad vi kan erbjuda till vilken kostnad, det är då vi kan utmärka oss.– Självklart dumpar vi inga priser, för det är vi som förlorar på det i slutändan. Det handlar mer om att vi är kundorienterade och gör ett bra arbete.
– Oavsett om det är vi eller en konkurrent som levererar en skylt, så kommer den vara lika fin och bra. Fast vi är snabbare, vi är mer på alerten och framför allt, vi är aktiva säljare.
Att kunna vara en aktiv säljare, kommer från den kanske största fördelen med Skyltstället; att man har en centraliserad produktion.
– På så sätt har vi egentligen obegränsad kapacitet och kan lägga fokus på det viktiga arbetet med kunderna, fortsätter Peter Boije.
– Våra kollegor och konkurrenter, som har egen maskinpark, måste dela fokus mellan maskin och kund. Det behöver inte vi.
Avgörande stunder
Båda dessa entreprenörer startade sina respektive verksamheter, under en tid som var och fortfarande är präglad av pandemin. Det har däremot inte hindrat någon av dem, förutom i den bemärkelse, att vissa möten och träffar har fått ske digitalt.
– Givetvis måste man ha den respekten, både för en själv, sina kunder och pandemin som helhet, säger Josef Hansson.
– Vid vissa affärer av större tyngd har det däremot varit avgörande, med ett uppföljande möte på plats, så man kan diskutera detaljer och lära känna kunden.
Det är inte bara vid uppföljande möten som Josef har valt att träffa sina prospekts. Ett exempel är, när han fick kontakt med ett mindre företag, som hade svårt att nå ut i sin bransch.
– Det här företaget hade försökt sig på det här med Google-annonsering, förklarar Josef Hansson.
– De hade blivit fastlåsta i ett väldigt dyrt kontrakt, med 12 månaders bindningstid och tyvärr, upplevde de inte att det gav så många leads som de hade förväntat sig.
Så ett samarbete inleddes. Josef tog fram några vepor, roll-ups och dekaler. När produkterna sedan var klara, såg han dessutom till att leverera dem personligen.
– Det var ju absolut inget som jag var tvungen att göra, men det kändes som rätt sak. Nu rullar det på riktigt bra för kunden och han växer i lagom takt, berättar Josef.
– Vi har en bra relation och han skickar ett sms så fort han behöver ha något nytt. Det visar hur viktigt det är med det personliga mötet.
Återkommande order och personlig kontakt, det är en bra affärsmässig grund för ett sunt företagande. Både Peter Boije och Josef Hansson visar att de har vad som krävs för att vara franchisetagare. Även om ambitionerna är något olika, är dessa två herrar, ett par riktiga entreprenörer.