E-handeln vänder ner   (foto: Pixabay, Tumisu)

E-handeln vänder ner

Publicerad
2022-05-24
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Efter två rekordstarka år, tappar e-handeln 8% i omsättning under årets första kvartal. Tuffast var det för Dagligvaruhandeln på nätet, med ett tapp om 19%, som följdes av Sport och fritid samt Böcker och media, som båda tappade 15%.

Enligt PostNords e-handelsbarometer är det endast tre branscher som växte under perioden; Apoteksvaror; 13%, Kläder och skor; 3% och Bygghandeln 2%.

– Efter rekordtillväxten under pandemin, var det väntat att e-handeln skulle minska när samhället öppnade upp. Tillsammans med Rysslands krig i Ukraina och dess påverkan på världsekonomin leder det till ett historiskt trendbrott för e-handeln, säger Mathias Krümmel, VD på PostNord Sverige.
– Trots det här hacket i kurvan finns det ingen anledning att tro något annat än att e-handeln kommer att fortsätta att växa över tid, som den gjort under många år.

Hållbarhets fokus
I e-barometern för första kvartalet, fokuserar man extra på hållbarhet och begagnathandel mellan konsumenter; 26% av e-handelskonsumenterna har handlat begagnat den senaste månaden och hela 40% har sålt en begagnad vara det senaste året.

– Begagnathandeln är här för att stanna och vi ser tydligt att den inte bara drivs av att det är billigare än att köpa nytt. Det är också mer hållbart, fortsätter Mathias Krümmel.
– Visst, 42% av konsumenterna handlar visserligen begagnat på grund av priset, men 28% gör det för att det är mer hållbart.

Ladda ner och läs e-barometern Q1 2022 på postnord.se/ebarometern.