Äntligen en fysisk träff igen

Äntligen en fysisk träff igen

Publicerad
2022-05-02
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Efter två år utan i stort sett några fysiska event, kokade PWA ihop en nygammal idé för branschens leverantörer och intressenter.

En roadshow. Tre städer, under tre dagar, med totalt 26 utställande leverantörer. Vad mer kan man begära?

Text/foto – Elmer Törnquist

Första stoppet, den 15 mars, tog man plats och bredde ut sig i ett av de stora och luftiga konferensrummen, på Stockholm Waterfront Congress Centre. I montrarna stod representanter för leverantörer, hungriga på att återigen kunna träffa kollegorna och både gamla och nya ansikten.

– Det här känns verkligen superkul och med 26 medlemmar på plats, av våra totalt 49, märker man att behovet av att träffas igen är stort, säger Maria Olsson, projektledare på PWA.
– För oss är det här ett helt nytt koncept, men redan nu känns det riktigt bra. Det ska bli intressant och spännande att se vad både besökarna och leverantörerna tycker om det här, säger Roger Nilsson, ordförande på PWA.

Kvällen innan ägnades åt en liten medlemsmiddag för deltagarna, för att få alla att känna sig hemma och tagga till ordentligt igen.
Bakgrunden till denna roadshow, eller Sverigetour som man kallar den, är den inställda januarimässan som traditionsenligt arrangeras vecka 3. Denna gång hade man planerat för att genomföra en hybridvariant, alltså en kombination av både en fysisk och digital mässa. Det blev tyvärr inget av det, men till vecka 33 i augusti ska man äntligen få testa den nya, hybridvarianten.

En liten parentes att nämna, är att man dessutom erbjöd en digital mötesplats under 14 dagar efter denna tour genom Sverige. Främst tänkt till dem som kanske inte hade tid att besöka på plats eller för dem, som kanske ville ta en närmare titt på vad utställarna erbjöd.

En del av den svenska skogen
Från de småländska skogarna som omger trakterna kring Bredaryd, ville Plastprint visa upp några av de senaste produkterna. På plats i Stockholm var det Daniel Lindroos Schéle, säljare på Plastprint, som var företagets representant.

– Vi har ett nytt träkompositmaterial, där vi använder oss av granfibrer och biobaserad plast. Totalt har vi tagit fram fyra produktvarianter till en början, förklarar Daniel Lindroos Schéle.

Han håller fram en smörkniv och det går verkligen inte att missa doften av svensk granskog. Dessutom visar Daniel upp ett skohorn samt en flugsmälla, båda med grantoniga dofter.

– Vi har även en härligt skogsinspirerad frisbee och med dessa, är vi tämligen säkra på att man kan få varumärket att lyfta, säger Daniel Lindroos Schéle, när han illustrerar hur man kastar en frisbee.

Innan Daniel får ett trevligt möte i montern, hinner han berätta att Plastprint nyligen inlett ett nytt samarbete med Kockums Jernverk – ett anrikt företaget, kanske mest känt för de klassiska emaljerade produkterna, i gul färg och med en mörkgrön kant.

– Det är ett väldigt starkt varumärke inom framför allt köksartiklar och vi har valt att ta in deras emaljerade muggar i vårt standardsortiment, förklarar Daniel Lindroos Schéle.
– För den som vill, så kan vi branda produkterna med lasergravyr, screen- och tampotryck.

När jag går vidare, fortfarande med minnet av grandoften i näsan, vänder jag mig om och ser lyckan som sprudlar ut, när Daniel återigen får vara ute och träffa både nya och gamla branschkontakter.

Daniel Lindroos Schéle, Plastprint

Bäst att synas tillsammans
Tittar vi vidare i konferenslokalen, finner vi ett bekant ansikte när det kommer till profilkläder och produktmedia. Det tillhör en viss Lars Andrén, som är representant för Falk & Ross i en monter.
Precis intill syns däremot ett nytt ansikte – Fredrik Spennare från företaget Spennare står nämligen bredvid. Det är nämligen som så, att de båda har slagit sina kloka huvuden ihop och kom på, att man kan dra synergier av varandras kompetens och produktutbud.

– Likväl som mina unika kunskaper om profilkläder och -produkter, är Fredrik en expert på att tillverka event- och exponeringsprodukter, förklarar Lars Andrén, säljare på Falk & Ross.
– Eftersom att vi båda vill synas ordentligt, insåg vi att det bästa var om vi kunde synas tillsammans.

Det är faktiskt som så, att Spennare är, sedan början av mars, en ny, fullvärdig medlem i PWA.

– Sedan ett par år tillbaka har vi kommit in på profilmarknaden i allt större utsträckning och vi har insett, att det är bra för oss, som företag att vara allt mer delaktig i branschen, berättar Fredrik Spennare, marknads- och försäljningschef på Spennare.
– Alla profilåterförsäljare har vår typ av kunder och om vi då har möjligheten att hjälpa dem att hitta rätt lösningar, så ställer vi givetvis upp.

Fredrik Spennare, Spennare

Högt tryck
Sedan regeringen släppte på samtliga restriktioner, har mäss- och eventaktörer bokat sig fulla med olika arrangemang. Det är något som gänget på Spennare har märkt av, då de haft ett högt tryck på beställningar av exponeringsprodukter. Dock tycker Lars Andrén att mars har varit aningen avvaktande, troligtvis till följd av den oro som nu finns i Europa.

– Vi gjorde en rejäl ökning under fjolåret och i början av året. När vi tittar framåt ser vi en klart ljusare framtid, säger Lars Andrén.
– Jag tämligen säker på att det kommer komma igång snart igen. Vi har breddat vår kundbas och står starkare än någonsin tidigare.

Det handlar dels om nya återförsäljare; med yrkesbutiker, e-handel och att detaljhandeln har upptäckt Falk & Ross, där man även haft en del draghjälp av influensers. Det går inte att missa de skinande ögonen hos Lars Andrén, när har pratar om framtiden och inom en snar framtid, får han kanske en kollega på den skandinaviska marknaden.

Lars Andrén, Falk&Ross

Breddar med sublimering
På andra sidan lokalen finner vi en både pigg och alert Sandra Ragnegård, som är den representerande säljaren från Halmstadsbaserade MEC Profil. Ett givet faktum är att företaget är starkt inom produktmedia, men nu breddar man sig med nya, sublimeringsprintade produkter.

– Det vi verkligen vill förmedla ut nu, är vårt nya sortiment The One Premium. Det är allt från olika handdukar och tröjor, till mössor och multiwear, förklarar Sandra Ragnegård.
– Här satsar vi på mycket snabba leveranser, så snabba som 1-2 arbetsveckor och en lägre minimumkvantitet än tidigare. Endast 25-50 stycken, vilket är extremt lågt.

Vidare påtalar Sandra Ragnegård, att de har lagt stor vikt vid urvalet av materialet – som är tillverkat i Europa – med en speciell blandning, som gör att trycket sitter bra och färger som både håller och stärker produkten.

– Vi trycker självklart också lite extra på trading och vår specialtillverkning. Vi är starka på den biten och har lösningar på det mesta, för dem som vill ha mer specialanpassade artiklar, fortsätter Sandra Ragnegård.

När man tittar sig runt i montern, kan man inte undgå att lägga märke till de lite speciella skohornen. Att något är annorlunda är otvivelaktigt, men det är svårt att sätta ordet på vad. Sandra Ragnegård märker dock att vi tittar på det.

– Det här är Testhornet. Som du ser är det lite annorlunda, just för att man även ska kunna testa sin brandvarnare med det, förklarar Sandra.
– Lite intressant fakta, är att det är utvecklat av en brandman i Skåne och med denna slipper man släpa fram köksstolen och stå och vingla på den. Både smart och säkert.

Med över 74 000 unika produkter i sortimentet, känns det som att MEC Profil är redo att möta framtiden.

Sandra Ragnegård, MEC Profil

När den sitter som en smäck
I montern bredvid träffar vi ett nytt ansikte igen, det är Eric Matsson, säljare och representant för Headwear Scandinavia. Han är nyanställd på företaget sedan februari och är dessutom helt ny i branschen.

– Headwear är en väldigt stor koncern och vi finns i fler än 20 olika länder, med över 170 olika kepsmodeller i lager, berättar en entusiastisk Eric Matsson.
– Det är lätt att stirra sig blind på vårt breda utbud och just därför är det oerhört viktigt att vi gör det enkelt för våra kunder.

Eric Matsson påtalar, att man trycker extra mycket på sina topp-10-kepsar – alltså storsäljarna som alltid går hem. Dessutom har man laddat kontoret med nästan 30 kollegor i år, varav 12 innesäljare och designers, som är behjälpliga med korrektur.
Eric visar oss olika kepsar; det är såväl eko-kepsar i återvunnen akryl och återvunnen polyester, som reflexkepsar och fluorescerande för industrin.

– Vårt motto är, att allting går att lösa och att vi erbjuder låga minimum och snabba leveranser, till attraktiva priser, fortsätter Eric Matsson.
– Fast vi har inte bara kepsar. Vi jobbar även med mössor och olika sublimerade kläder och handdukar.

Med en annalkande sommar som är på väg och med märkningsmetoder, som bl a brodyrer, vävda etiketter, reflex- och screentryck, verkar det som att Eric Matsson har hittat hem hos Headwear of Scandinavia.

Eric Matsson, Headwear of Scandinavia

En heltäckande helhet
En tidlös piké, en proper kavaj eller en softshelljacka för våren. Det mesta går att finna när vi stannar framför montern till Norrtäljebaserade Texstar. Alldeles precis då, dyker Joachim Lundblad, Account Manager för Mellansverige, upp och presenterar sig och vårens satsningar.

– Vi lägger extra krut på vårt dressade utbud och då främst i form av vår nya serie av kavajer med fyrvägsstretch. Dessutom har vi lanserat egna varselkläder, inriktat på transportsektorn, säger Joachim Lundblad.
– De passar bra in i vårt grundutbud av profil- och lätta arbetskläder, vilket gör att kunderna känner igen sig i vår design och vårt varumärke. Vi breddar oss på ett sätt, där allting fortfarande hänger ihop.

Vidare talar Joachim Lundblad om, att de har lagt stora resurser på att fortsätta förenkla och tydliggöra fakta för sina återförsäljare. Det kan handla om något så enkelt som lagersaldon och information om kommande leveranser, eller något så smidigt som en slutkundsshop.

– Den är smidig på så sätt, att alla kundens plagg finns där direkt och man kan infoga både logotype och text i plagget på hemsidan, så man får en förståelse för hur det kommer bli, förklarar Joachim Lundblad.

Det har rullat på i rätt riktning för Texstar de senaste åren. Vid årsskiftet passerade Texstar 100 miljoner kronor i omsättning och tillväxtresan fortsätter, även inom vård-segmentet; med varumärket Wear At Work; WAW. Tillsammans med den nya försäljningschefen Klas Östlund och stora planer på att expandera i Norden, där grannlandet Norge är först ut, går företaget en ljus framtid tillmötes.

Karin Södergren och Joachim Lundblad, Texstar

Rutinen kommer tillbaka
Efter två år med digitala möten och lösningar, så kan man inte undgå känslan av att det nu är lite konstigt att man får träffas i stora sällskap igen. Det har inget med personerna att göra, fantastiskt trevliga allihopa. Fast när man gjort knog- och armbågshälsningar i två års tid, vet man inte riktigt vem man ska skaka hand med och vem man ska krama.
För tillfället är det lite av ett mysterium, men i takt med att vi nu går tillbaka till det som tidigare var det normala, så ska nog rutinen om hur man gör, komma tillbaka snart. Oavsett utfallet på denna roadshow och Sverigetour, så är vi 100% säkra på att alla tyckte det var kul att komma ut igen.