Reklamköpen tappade i mars

Reklamköpen tappade i mars

Publicerad
2022-04-12
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under mars minskade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 19,7% jämfört med mars föregående år.
Totalt förmedlades reklam i olika medier, till ett värde om drygt 1 miljard kronor.

Den stora vinnaren i mars 2022 blev Utomhus/trafikreklam, där det investerades över 108 miljoner kronor och kategorin såg en tillväxt om 32,3% jämfört med fjolåret. Däremot minskade investeringarna i en majoritet av medietyperna jämfört med fjolåret och endast fem kategorier uppvisade positiv tillväxt; Utomhus/trafikreklam, Sök, Fackpress, Populärpress och Dagspress storstad.
Ackumulerat, hittills i år, har de totala medieinvesteringarna ökat med 8,5% jämfört med fjolåret.

– Den positiva tillväxten om 8,5%, under kvartal 1, drivs framför allt av digitala kanaler; Online video har ökat med 23% och Sociala medier med 20%, säger Jochum Forsell på Hear Mediebyrå.
– Den digitala andelen av medieinvesteringarna ökar stadigt och under årets första kvartal står de digitala kanalerna för 41% av mediebyråernas totala medieköp – vilket gör digitala kanaler till den klart största kategorin.

– Den största enskilda ökningen, om 64%, står dock Utomhus/trafikreklam för. Kategorin var hårt drabbad av pandemin, men har återhämtat sig mycket snabbt och är inte långt ifrån nivåerna som gällde föra corona.

Den kategori som tappade mest under månaden var TV, som backade med 34,2% jämfört med fjolåret och totalt investerades ca 354 miljoner kronor under mars. Dock är Dagspress kväll den mediekategori, ackumulerat hittills i år, som backat mest; ett tapp om 21,3%.

(Samtliga bilder/illustrationer är hämtade från Sveriges Mediebyråer).