Kunskapen brister

Kunskapen brister

Publicerad
2022-04-20
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Affärsnytt

Enligt en rapport från Sveriges Annonsörer framkommer det, att företagens ledningar har stor okunskap gällande marknadsföring.

Hela åtta av tio anser, att ett starkt varumärke behövs, för att skapa tillväxt och attrahera nya medarbetare. Mer än varannan anser sig ha goda kunskaper om varumärkesbyggande. Fast när det väl kommer till kritan, visar resultaten att ledningen ofta har låg kunskap kring både marknadsföring och kommunikation. Bakgrunden till undersökningen är de senaste årens utveckling, med sämre marknadsföringseffekt och en utbredd reklamtrötthet hos konsumenter.

– Kunskapsbristen handlar om allt från målgrupper till kanalval och innehåll, säger Niklas Bondesson, forskare i marknadsföring vid Stockholms universitet.
– Vanliga missuppfattningar är att det räcker med att rikta sig till befintliga kunder, att bred masskommunikation inte fungerar längre och att rationella budskap fungerar bäst.

– Allt detta går emot den samlade forskningen och leder tyvärr till felaktiga investeringar, som begränsar företagens förmåga att växa lönsamt över tid.

I rapporten, som är framtagen tillsammans med analysföretaget NoA Consulting, framkommer det exempelvis att;

  • Kanalval som överskattas är Sociala medier och Google-annonser.
  • Kanalval som underskattas är Utomhusreklam, Bioreklam, Reklam i TV, Radio och Print.

Dessutom ges fler uppmaningar kring vad man kan tänka på, gällande marknadsföring. Läs rapporten i helhet via denna länk; https://www.annons.se/wp-content/uploads/2021/09/Varuma%CC%88rkesbyggande-i-obalans-Rapport-fra%CC%8An-NoA-Consulting-och-Sveriges-Annonso%CC%88rer-1.pdf