Tillväxt i e-handeln

Tillväxt i e-handeln

Publicerad
2022-03-22
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

I likhet med år 2020, präglades år 2021 av pandemin. Det gav mersmak för den svenska e-handeln. Omsättningen för den totala e-handeln, växte med hela 24 miljarder kronor under året.
Det motsvarar en ökning med 20% och den bransch, som ökade mest, var Dagligvaruhandeln med 35% i tillväxt.

– År 2020 var ett historiskt år för e-handeln och det var inte enkelt, att göra en prognos för 2021, säger Arne Andersson på PostNord.
– Fast utvecklingen har varit imponerande även under detta år och tillväxten innebär, att e-handeln nu står för ca 16% av den totala handeln.

Förutom Dagligvaruhandeln hade även branscherna för Möbler och heminredning samt Hemelektronik en stor tillväxt; 27% respektive 23%. Även Klädhandeln har gjort comeback och ligger nu på delad förstaplats, med skönhetsprodukter på listan över de mest populära kategorierna.

– För konsumenterna har valfrihet i leveransen, även varit viktigt under lång tid och i e-barometern kan vi nu se, att fler svenskar än någonsin kan välja hur deras produkter ska levereras, fortsätter Arne Andersson.
– Andelen har ökat stadigt från 43% år 2017, till 66% år 2021. Det här ställer såklart stora krav på oss på PostNord och övriga leverantörer.

Knappt hälften av konsumenterna; 45 %, har handlat något begagnat på nätet under 2021. Flest har handlat begagnade möbler eller heminredning, följt av kläder och skor samt barnartiklar och leksaker. Läs rapporten E-handelsbarometern, från PostNord, här; www.postnord.se/ebarometern