I februari ökade de totala medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 19% jämfört med fjolåret. Totalt förmedlades reklamköp och medieinvesteringar för strax över en miljard kronor.
En majoritet av mediekategorierna ökade och månadens stora vinnare blev Dagspress storstad, med en tillväxt om 40,1% och en total investering om 25 850 278 kronor. Även Utomhus/trafikreklam ökade ordentligt; 34,3% mot fjolåret och en total investering på 84 441 051 kronor.
Ackumulerat, under årets två första månader, är Utomhus/trafikreklam den mediekategori som har ökat mest med en positiv tillväxt om 86,7%.
– För femte månaden i rad, ökar medieinvesteringarna dubbelsiffrigt, i februari med 19%. Förvisso möter siffrorna svaga jämförelsetal från föregående år, men inledningen på 2022 visar tydligt att investeringarna är tillbaka på de nivåer som gällde för pandemin, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
– De olympiska spelen har sannolikt bidragit till den kraftiga ökningen i februari och TV står för den största ökningen i kronor; 75 miljoner kronor mer än samma månad föregående år. Kategorin har ökat med 35% under årets två första månader och det är tydligt att TV fortsatt är en attraktiv kanal för annonsörerna.
Däremot går det trögare för en del andra kategorier, DR/annonsblad tappade 21,3% under månaden och Populärpress tappade 8,1%. Ackumulerat, under årets två första månader, är dock dagspress kväll den mediekategori som tappat mest; totalt -23%.
– Även massmediet Utomhus/trafikreklam uppvisade kraftig tillväxt i februari, dock har kategorin fortfarande en bit kvar till de nivåer den låg på före pandemin, säger Jochum Forsell, senior partner, Hear Mediebyrå.
– Nuvarande nivå är jämförbar med 2015/2016, men vi kan förvänta oss en större ökning under året. Det beror dels på hög utförsäljningsgrad under våren samt dels på grund av riksdagsvalet i höst. Under februari fortsatte även de digitala kanalerna att öka, detta drivet av online video.– Ökningen hittills i år för de samlade digitala kanalerna är 17% och för Online video är ökningen 46%. Rörlig bild på alla plattformar växer snabbt – annonsörer söker bred räckvidd med en kombination av TV och Online video.
(Samtliga bilder/illustrationer är hämtade från Sveriges Mediebyråer).