Allt för ofta används greenwashing för att, på felaktigt sätt, presentera produkter och tjänster som miljövänliga. För den som arbetar med papper, tryck och distribution, hotar greenwashing att orsaka förluster på upp emot 72 miljoner kronor per år. Medan marknaden beräknas vara värd 1,8 miljarder kronor årligen.
Företag, organisationer, kommuner och regioner fokuserar i allt högre grad på kostnadsbesparingar och att då, få konsumenterna att byta från papper till digitalt. Man uppmuntras att; bli digital, vilket egentligen kommer från att företag försöker rättfärdiga kostnadsbesparande initiativ.
Biologisk mångfald
Organisationen Two Sides arbetar aktivt mot organisationer, som gör vilseledande påståenden, som inte är faktabaserade beträffande tryck och papper. De senaste 10 åren har man utmanat över 750 globala organisationer och företag med en anti-greenwash-kampanj.
Vikten av att ta itu med detta, tydliggörs när de ekonomiska kostnaderna för
pappers-, tryck- och distributionsindustrin, som i Norden sysselsätter 27 000 personer i fler än 4 000 företag, analyseras.
– Greenwashing-påståenden välkomnas inte av konsumenterna och bryter ofta mot etablerade miljömarknadsföringsregler, kommenterar Jonathan Tame, VD på Two Sides.
– De är oerhört skadliga för en bransch, som har ett ständigt förbättrat miljöarbete. En sund marknad för skogsprodukter, som papper- och pappersförpackningar, bidrar till skogens långsiktiga tillväxt genom hållbart skogsbruk och uppmuntran till biologisk mångfald.– Skogarna spelar en avgörande roll för att minska koldioxidutsläppen och öka bevarandet, av en yta motsvarande 1 500 fotbollsplaner varje dag.
Bevarade värden
I maj 2020 genomfördes ett forskningsprojekt; samarbete med undersökningsföretaget Censuswide, som visar att greenwashing i Norden riskerar en förlust på 72 miljoner kronor i värde för pappers-, tryck- och distributionsbranschen.
Kampanjen från Two Sides beräknas ha bevarat ett värde av 16 miljoner kronor, för nämnda branscher samt stoppat greenwash-meddelanden, som har över 18,5 miljoner visningar varje år.
Organisationer och företag, som sysslar med greenwashing, riskerar också att skada sitt varumärke. En nordisk undersökning visar att;
…
GiveADays erbjuder en mässplattform för informationsutbyte av reklamartiklar och produktmedia. De breda portföljen av tillverkare, importörer och grossister sträcker sig från A för armbandsur, till Z för anteckningsboxar.
Profil & Promotion 2022 är ett event med 100% fokus på nyheter, innovativa idéer och hållbarhet för den som köper och använder profil- och presentprodukter. Här kan man hitta nya samarbetspartners som kan utveckla varumärket, effektivisera marknadsföringen och inspirerar till annorlunda och nytänkande profilering.
Visa merDurst Group bjuder in till Durst Expo 2022: Label - ett internationellt evenemang den 26-29 april 2022; på huvudkontoret i Brixen, Italien
Under tre och en halv dag kommer evenemanget att innehålla ett varierat program med bl a livedemonstrationer, paneldiskussioner, inspirerande talare och presentationer från företag och kunder.
Visa mer
Labelexpo Europe 2023 samlar de allra bästa etikett- och förpackningsleverantörerna, alla går samman för att hjälpa dig att uppnå en perfekt utskrift. På denna mässa är det möjlighet att se livedemonstrationer av den senaste tekniken, träffa branschkollegor, bilda allianser och utveckla verksamheten. Precision, kunskap, teknik och samarbete är kärnan i framgången för etikett- och förpackningstryck. Det här är precis vad man hittar på Labelexpo Europe 2023 - världens ledande branschevenemang för etikett- och förpackning.
Visa merPrint4All är mässan för en tryck- och konverteringsmarknad som genomgår djup förändring. Ett fullspektrumformat som kombinerar teknisk innovation, affärsnätverk och professionell utbildning, vilket ger företag en enastående möjlighet att växa sin internationella profil. Print4All är ett plattform för teknisk innovation, en workshop och en inkubator av idéer och kommer att hållas på Fiera Milano, utställningsdistriktet känt för sina mervärdes faciliteter och tjänster.
På Sign, Print & Promotion, träffas proffs och kunder inom grafiska-, visuella kommunikations-, förpacknings- och reklambranschen föratt se de senaste produktnyheterna, höra de experter inom området och, viktigast av allt, äntligen kunna träffa varandra live. Mässan hålls i Helsingfors Mässcentrum samtidigt som mässorna Gastro och Pactec / Foodtec / Plastexpo.
Visa merMässan Sign,Print har blivit en självklar mötesplats för alla som arbetar med skylt och tryck, genom hela produktionskedjan och som slutanvändare inom design och marknadsföring. På mässan finns utställare från alla delar av den grafiska branschen, stora som små företag.
Visa merFrån den 31 maj till den 3 juni är det återigen dags för Fespa, denna gång på Berlinmässan i Berlin, Tyskland. Det är i särklass Europas ledande mässa för screen-, digital-, storformats- och textiltryck.
Givetvis är detta även platsen för Wrap Master Europe samt finalen World Wrap Masters 2022.
Visa merSamtidigt som Fespa arrangeras även European Sign Expo 2022, där leverantörer av skyltar och visuell kommunikation samlas för att visa upp de senaste produkterna inom applikationsområdet; inklusive kanalbokstäver, digital skyltning, lysdioder, utomhussystem, laserskärare, vinyler, verktyg och mycket mer.
Visa merSamtidigt som både Fespa och European Sign Expo, arrangeras även Sportswear Pro; där man visar upp den senaste tekniken i on-demand och skräddarsydd produktion av sportkläder, inklusive hållbarhet och automation. Eventet samlar leverantörer av lösningar för tre nyckelområden; design, produktion och dekoration samt utvecklare av tillbehör, smarta textilier och tryckt elektronik.
Visa merPå Techtextile kommer utställare presentera hela spektrumet av tekniska textilier, funktionella klädestextilier och textilteknologier i Frankfurt am Main, den 21–24 juni 2022. Mässan är en av de den ledande för plaggtillverknings- och textilbearbetningsindustrin, och i år kommer Heimtextil Summer Special, internationell mässa för hem- och kontraktstextilier, att äga rum samtidigt med Techtextil.
Visa merKonceptet är att presentera lösningar, för att kombinera klassisk tryckt kommunikation med hjälp av det senaste inom digitala och onlinelösningar i praktiska tillämpningar - erbjuder orientering, perspektiv och nytt hopp för framtidsorienterad affärsplanering.
Visa merNordic Profile Fair - är kanske Nordens viktigaste mötesplats för produktmediabranschen
Årets mässa är dessutom branschens första hybridmässa.
Det blir två dagar fyllda av möten med befintliga och nya leverantörer på Elmia i Jönköping, eller digitalt via plattformen. Mässan är mötesplatsen för alla inom produktmediabranschen. Här visas nyheter och man kan möta både nya och gamla kunder.
Nordic Profile Fair Hybrid är en B2B-mässa för den som jobbar i produktmediabranschen och arrangeras av PWA.
2022 års Nordic Profile Fair kommer att bli produktmediabranschens första hybridmässa Nordic Profile Fair Hybrid.
Välj själv om du vill delta fysiskt på plats på Elmia i Jönköping eller digitalt.
Visa merNästa Formexmässa blir 23-26 augusti 2022. För inspiration och ny kunskap kring viktiga frågor för branschen kan man ta del av Formex Talks digitala seminarieprogram, fram till 15 februari.
Läs mer på eventets plattform. Vill du ha koll på senaste trenderna inom inredningsdesign finns nu även Formex Trends för säsongen vår/sommar 22 att köpa på formextrends.com.
Visa merFACHPACK är en guide för den europeiska förpackningsindustrin och dess kunder. En kompakt, tre dagar lång mässa där viktiga förpackningsproblem tas upp och blir lösta.
Visa merTillverkare av lyxförpackningar från hela världen samlas i Monaco för att presentera sina mest kreativa innovationer: en viktig inköpskälla för varumärken som vill hitta lösningar för differentiering - oavsett om det gäller design, respekt för miljön eller digital innovation.
Visa merScanpack är fyra dagar fullpackade med inspiration, seminarier, nätverkande och praktiska workshops. En kreativ knutpunkt helt inriktad på att dela idéer om ny teknik, nya material och nya lösningar inom förpackningsbranschen. Genom att föra samman innovatörer, designers, beslutsfattare, forskare och visionärer är Scanpack ett utforskande av vad förpackningsindustrin kan och måste vara i en cirkulär framtid.
Visa merISPO Munich kommer arrangeras i början av vintersäsongen; i slutet av november, och här möts några av sportvärldens största varumärken.
Visa merGlassprint är mässan för alla som har något med glasdekorationer att göra och här presenteras de senaste trenderna och utvecklingen för att dekorera alla typer av glas. Mässan ger deltagarna möjligheten att upptäcka de senaste innovativa framstegen inom screentryck, dynamiska framsteg inom digital tryckteknik och nya tekniker som direkt till form eller containertryck via ett tvådagarsprogram med konferens- och nätverkssessioner.
Visa merDen 4 oktober – 5 oktober 2023 samlas allt från stora leverantörer till heta uppstickare för att lansera nyheter, trendspana och göra affärer inom förpackningsbranschen.
Visa merdrupa är mässan som arrangeras vart fjärde år och är en av de absolut största mässorna för tryckteknik.
Visa mer