Best på mest   Mauri Funes och Tommy Karlsson

Best på mest

Publicerad
2022-02-21
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I ett industriområde inte långt från centrala Nyköping och i närheten av E4:an hittar vi företaget, som på sin hemsida presenterar sig; hjälper dig med allt från en idé till en färdig produkt när det gäller profilkläder, presentartiklar, IT-lösningar, lagersystem, textiltryck, bildekor, dekaler och skyltdekor.
Det handlar om Best Promotion AB och dess ägare, grundare och VD; Tommy Karlsson.

Text – Lars Knapasjö
Foto – Elmer Törnquist

Nyköping är en kommun med totalt nära 58 000 invånare varav ca 34 000 i tätorten eller staden Nyköping. Det är också en kommun, som kan sägas både expanderat och stagnerat. Mycket tack vare, eller beroende, på att det ofta stormat i de politiska korridorerna. Något som bl a lett till en skriande brist på kommersiella lokaler, vilket enligt många inneburit att kommunen under de 10 senaste åren gått miste om ca 12 000 arbetstillfällen.

Nu ska 24an rivas …
På 1960-talet låg skådespelaren Per Myrberg på Svensktoppen i nästan 40 veckor med låten; Nu ska 34an rivas. De som minns den tiden får nog den associationen, när Tommy Karlsson berättar, att de lokaler som man sitter i just nu; Blommenhovsvägen 24, inom kort ska rivas.

– Best Promotion startades för 20 år sedan; år 2001 och vi har i princip funnits i det här området ända sedan dess, säger Tommy Karlsson.
– I början av december går flyttlasset till nyrenoverade lokaler med adress S:t Annegatan 1-3 i centrala Nyköping.

Det är en fastighet, där lokaltidningen Södermanlands Nyheter eller SN höll till i 101 år, innan de 2015 flyttade till Fruängsgatan. Sedan dess har lokalerna stått tomma, men nu får alltså hela bottenvåningen på drygt 700 kvm nya hyresgäster.

Mauri Funes

Från vin till screen
Totalt kommer Best Promotion husera med 8 personer på sin nya hemmaplan. Vid vårt besök var man 7 personer, men i november begåvades man med ytterligare en medarbetare.

Tommy Karlsson har sin yrkesmässiga bakgrund i promotionbranschen, men i mitten av 1990-talet startade han och en kompanjon import av öl, vin och sprit. Något som han var engagerad i 5-6 år, innan Best Promotion såg dagens ljust 2001.

En egenhet och lite kuriosa, är att Best Promotion också har en tvätteriverksamhet integrerad i huvudverksamheten, som kretsar kring profil och promotion. Självklart följer även tvätteriet med till de nya lokalerna i gamla tidningshuset.

Samma varje år
Tommy Karlsson utstrålar energi och målmedvetenhet, när han tillsammans med Mauri Funes recenserar den egna branschen – på gott och ont.

– Ska man vara riktigt ärlig, har det inte hänt så mycket inom profil- och promotionbranschen de senaste 20 åren.
– Det är bara att titta på våra branschmässor; samma sak varje år. Inget innovativt, inget nytänkande, menar Tommy Karlsson och Mauri Funes håller med.

– Det saknas kreativitet och därför letar vi själva upp nyheter, som vi kan ta hem åt våra kunder.

Fast det är inte bara mässorna, som får sig en känga. Även branschkedjorna får en liten släng av sleven.

– Vi har med jämna mellanrum uppvaktas av olika kedjekonstellationer, men jag tycker i ärlighetens namn, att det inte skulle ge oss så mycket, förklarar Tommy Karlsson.
– Vi vill arbeta på vårt eget sätt och vi är heller inte med i varken SBPR eller PWA. Vi vill ha en rak och nära relation med våra kunder på vårt eget sätt.

Shopparna kommer tillbaka
I början av 2010-talet administrerade Best Promotion ett antal kundshoppar – bl a åt kunder inom läkemedelsindustrin. Det innebar också en omfattande lagerhållning och med tiden avvecklades den verksamheten, men nu finns planer på att återuppta kundshopparna.
Best Promotion bemödar sig om att i princip göra allt själva; som sagt från idé till produktion och i förekommande fall även montering.

– Att vi börjar med kundshopslösningar igen beror på en ökad efterfrågan från flera av våra kunder. Vi skapar plattformen själva och vi har sett att den blivit både enkelt och eftertraktad – framför allt lämpar den här lösningen sig för lite större kunder.

Tror på julen
Det är kanske lite av hemligheten till varför det går så bra. Under pandemin har man inte behövt söka stöd eller utnyttja möjligheten till korttidspermittering. Tvärtom har tvätteriet bara fått mer och mer att göra.

– Under pandemiåren sjönk profilverksamheten med knappt 5%, men år 2020 mer än fördubblade vi omsättningen till drygt 12 miljoner kronor tack vare en satsning på att snabbt kunna leverera bl a munskydd, berättar Tommy Karlsson.
– Det är förvånansvärt, att så många företag i branschen lyckats anpassa sig och gått hyfsat bra – nästan inga har ju gjort konkurs eller lagt ner.

– Allt verkar också positivt inför julen med ett gåvoutrymme på 2 500 kronor. Jag skulle tro, att vi kommer att se ökningar på både antalet julbord och gåvopresenter.

På Best Promotion är man dessutom övertygad, om att 2022 kommer att bli en återhämtningens år, eftersom man anar att det finns ett omfattande uppdämt behov, som kommer att leda till många och stora affärer.

Det finns planer
I dagsläget finns merparten av kunder i den omedelbara närheten och regionen. Tidigare hade man ca 80% i Stockholmsområdet och 20% på hemmaplan: nu är proportionerna de omvända.

– Under några år hade vi en säljare i Växjö-området och det finns planer eller funderingar på någon form av filial- eller säljkontor i Stockholm eller Göteborg eller varför inte Eskilstuna, förklarar Tommy Karlsson.
– Har kollegan Påhlsons Daylight här i Nyköping kunnat etablera sig i Katrineholm och Bromma, så ska det väl inte vara omöjligt för oss att expandera utanför nuvarande revir.

Best Promotion arbetar med många välkända varumärken som Cottover, Sagaform, Ernst, Craft, Cutter&Buck, Graphix och South West, för att i alla fall nämna några.

Speciallaminat som sitter
På leverantörssidan har man täta relationer med Mölnlyckeföretaget Scandraft, som står för kanske 95% av materialanskaffningen och på maskinsidan dominerar bl a Roland DG.

– Vi är väldigt breda i vår kompetens och produktion och ett av våra återkommande jobb handlar om extremt små etiketter, säger Tommy Karlsson.
– Det är exempelvis etiketter i format 15×5 mm till bl a verktygstillverkare, som kräver extremt bra och hållbart tryck och de ska dessutom klarar både väldigt hög värme och väldigt låg kyla.

– För det här ändamålet använder vi oss av speciallaminat från USA; ett laminat som med råge lever upp till våra och kundernas krav och förväntningar.

Tidigare arbetade Best Promotion även med carwrapping eller helfoliering, men numera blir det istället en hel del bildekor av logotyper och liknande.

– Carwrapping har blivit så konkurrensutsatt, när det gäller prissättningen, att det inte går att hålla den höga kvalitet, som jag anser att vi måste hålla, för att kunna stå för jobbet gentemot kund, poängterar Tommy Karlsson.

Ingen bortkastad tid
Best Promotion ägs helt av Tommy Karlsson och på frågan om företaget har en extern styrelse blir svaret; nej, inte just nu.

– Tidigare hade vi en extern ordförande, men av olika anledningar upphörde det. Allt mer eller mindre av en slump, säger Tommy Karlsson.
– Däremot tycker jag, att det är väldigt viktigt med intryck och input utifrån, fast det har inte omsatts i varken en extern styrelse eller advisory board just nu.

Fast med bara 12 i handikapp har golfen, som tar en stor del av fritiden, gett honom möjlighet till ett omfattande nätverkande.

– Även om det blir en del golfande på arbetstid, så är det allt annat än bortkastad tid – tvärtom, påpekar Tommy Karlsson.

Bara fantasin sätter gränser
När golfen fått sitt väntar familjen med två vuxna barn varav en finns i Stockholm och en annan arbetar i företaget. Lägg till det att både radhuset i Nyköping och huset i Spanien också måste få sin beskärda del av tid och tillfällen.

För Mauri Funes del är det också boll som gäller, fast lite större och inte så kompakt hård. Tidigare spelade han i division 1 eller det som numera heter Superettan, fast nu blir det på lite lägre nivå i Nyköpings BIS. Sedan ska också de två barnen på 10 respektive 13 år coachas.

Mauri gör sin andra sejour på Best Pormotion. Direkt efter det att han gått ut fastighetsprogrammet på gymnasiet, började han som tryckare på Best Promotion, för att sedan pröva på att vara både plåtslagare och CNC-operatör och dessutom arbeta på Skavsta Park.
Samtidigt som pandemin slog till i februari 2020 återvände han till Best Promotion, denna gång som säljare.

Samtalet har växlat mellan stort och smått, mellan åsikter, funderingar och fakta; det har varit både upplyftande och stimulerande. Efter det här besöket är det uppenbart varför Best Promotion har en slogan som lyder; Sky´s the limit. För visst är det så att det bara är fantasin som sätter gränser.