3 om 3 – Ekblom, Lax, Sandberg

3 om 3 – Ekblom, Lax, Sandberg

Publicerad
2022-02-10
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Vi har frågat tre personer, från tre olika företag, samma tre frågor om hur verksamheten har gått under år 2021 och hur de ser på år 2022.


Stefan Ekblom, Wasa Grafiska

Hur skulle du beskriva verksamhetsåret 2021 för er del?
År 2021 började trögt för oss. Det var betydligt färre order än normalt under januari och februari. I mars upplevde vi dock ett uppsving och vi var i stort sett tillbaka på samma nivå som innan pandemin.
En kärt återseende var även alla bröllopspar som vill trycka exklusiva inbjudningskort i boktryck. Det försvann nästan helt under en period.

Vilket produktområde tror du kommer att ha bäst tillväxt under året?
Vi har många olika produktområden och det är svårt att säga vilken del som kommer att öka mest under 2022. En gissning är att vår nya Epson SC-S80600 kommer att hjälpa oss att bredda utbudet på storformatsavdelningen, så jag tror att det är där vi ökar mest 2022.

Vilka förhoppningar respektive farhågor har du på år 2022?
Jag hoppas att vi kan lämna pandemin bakom oss och att möten och mässor kommer igång på riktigt igen. Min största farhåga är det motsatta.



Dean Lax, Swagg Screen & Textil

Hur skulle du beskriva verksamhetsåret 2021 för er del?
Att 2021 skulle bli det överlägset bästa året för oss någonsin, hade vi aldrig kunnat drömma om. Vi fick möjlighet att pröva våra nya workflow-system som implementerats.
Tack vare rätt investeringar i personal, maskinpark och marknadsföring, så har det gått förvånansvärt smärtfritt och vi ser med förhoppning mot 2022.
Sky’s the limit.

Vilket produktområde tror du kommer att ha bäst tillväxt under året?
Både on demand-produktionen och fulfillment-delen tror jag, bara kommer att fortsätta växa hos oss. Det har varit svårt för oss att få lönsamhet inom segmentet och vi jobbar kontinuerligt med att utveckla det samt att automatisera processerna.

Vilka förhoppningar respektive farhågor har du på år 2022?
Givetvis är coronasituationen något vi måste ha fortsatt koll på. Även inflationen kan skapa vissa problem. Följer även fraktkostnaderna med från förra året samt de dåliga lagersaldona hos leverantörerna, så kan det bli en smula problematiskt.
Våra förhoppningar är att det blir en bra eventsommar och att vi hittar nya större lokaler att flytta in i, då vi vuxit ur våra gamla.



Mikael Sandberg, Folier.se

Hur skulle du beskriva verksamhetsåret 2021 för er del?
År 2021 har varit ett mycket innehållsrikt år, då vi både flyttat till nya, mycket större lokaler och även bytt webbplattform, lagersystem mm, för att ge oss möjlighet att fortsätta vår tillväxt.
Det som varit utmanande och hämmande i år, har varit tillgången på vissa varor, vilket gjort att vi stannade på en ökning på 15% för helåret 2021.

Vilket produktområde tror du kommer att ha bäst tillväxt under året?
Jag tror, att DTF (Direct to Film) verkligen kommer vara ett hett område som får ett ordentligt lyft .

Vilka förhoppningar respektive farhågor har du på år 2022?
Vi har stora förhoppningar på att år 2022 ska bli ett år med riktig bra tillväxt, då vi breddar vårt sortiment och utökar med flera nya produktområden. Nu har vi helt andra möjligheter med nya större lokaler, med flera förstärkningar av teamet och effektiva system.
Det finns dock en risk, att det blir fortsatta problem med tillgång på vissa varor och att det kan bli prisjusteringar, som vi behöver hantera.