SweProd gör världen säkrare och snyggare och världen är vår marknad. Så heter det i en platsannons från gotländska SweProd eller SweProd Graphics AB, som det formella namnet lyder.
Inte undra på att det känns svårt att veta, var man ska börja berättelsen …
Byline;
Text/foto Lars Knapasjö
Hur som helst vi beger oss till Sotaregatan 3 i utkanten av Visby. Entrén är mäktig, ljus och luftig. Här finns både huvudkontoret och produktionslokalerna. På taket till fabriksbyggnaden hittar man en av Gotlands största solcellsanläggningar.
För just miljö- och hållbarhetsfrågor jämte ett företagsklimat, som grundas på mjuka värden och omtanke om den enskilda individen, är viktiga fundament för SweProd; dess ägare och ledning.
En blick bakåt
En trappa upp och i ett gemytligt kontorslandskap träffar vi Ewa Jansson; SweProds VD sedan april 2020. Hon har arbetat på företaget sedan 2014 – först som innesäljare och sedan försäljningschef, innan hon axlade rollen som VD. Fast innan vi börjar samtalet med henne, gör vi en kort resumé av företagets historia.
Företaget startades redan 1915 av Jakob Danielson. Med åren kom det gotländska företaget att ha en omfattande försäljning över hela Europa. Det breda sortimentet bestod av bl a reklam- och namnskyltar, etiketter och dekaler samt en rad tunnplåtsprodukter.
Som mest var man mer än 70-talet anställda.
Redan 1962 etablerade man en fabrik i Visby och 1998 började man också producera emblem för bilindustrin.
Börjar med LED-skyltar
År 2009 hade företaget med namnet Danielson Sverige AB av olyckliga omständigheter hamnat på obestånd och gick i konkurs. Det var i det sammanhanget SweProd AB köpte konkursboet och bytte samtidigt namn till SweProd Graphics AB med huvudkontor i Visby.
Fem år senare – 2014 – börjar man tillverka LED-skyltar och året därpå köper SweProd 40% av skyltkedjan Skyltstället med syfte att samla Skyltställets totala produktion till Visby. År 2018 investerar man i logistikföretaget BackUp Partner med bas i Örebro och två år senare etablerar man ett försäljningskontor i Linköping.
Lagandan i fokus
Vi slår oss ner i det moderna konferensrummet och låter Ewa Jansson med sin vackra gotländska dialekt berätta om sig och om företaget.
– Innan jag kom till SweProd arbetade jag i en sportbutik. Idrott i allmänhet och innebandy i synnerhet har haft ett stort utrymme i mitt liv, förklarar Ewa Jansson.
– Under 12-13 år spelade jag innebandy på elitnivå för Endre IF, vilket inneburit väldigt många resdagar, men också att jag fått mycket av teambuilding och positivt ledarskap med mig i bagaget.
För den oinsatte är Endre IF en gotländsk idrottsförening med ursprung från Endre-socken, som ligger öster om Visby. Den bildades 1906 och verksamheten bestod då av herrfotboll. Numera är föreningens mål att bedriva innebandy för tjejer och damer på elit- och breddnivå. Nyckelorden är Engagemang, Nära, Drivande, Resurser och Ekonomi; precis som i namnet ENDRE.
– För mig finns det många paralleller och likheter i ledarskap för ett företag och inom idrott. Våra produkter är bara ett resultat av hur bra våra anställda mår och presterar och trivs med sitt arbete, säger Ewa Jansson.
– Vi vill ha en dynamisk organisation, för våra medarbetare är vår viktigaste tillgång. Vi vill ge dem möjlighet att ständigt lära sig nya saker och fortsätta utvecklas som individer och som ett team. Därför har vi en devis; Yes, we can.– Andra kärnvärden är Hängivna, Pålitliga och Nyfikna. Det gäller både internt och gentemot våra kunder, leverantörer och samarbetspartner.
En stilla storm
Genom åren har det skett stora investeringar i företaget, framför allt när det gäller digitalisering på alla nivåer. Sedan 2015 har företaget vuxit och utvecklats markant, även om tiden sedan februari 2020 varit pandemiosäker och lite som en stilla storm.
– Inledningsvis, när pandemin slog till, tog det nästan tvärstopp och vi, som många andra, korttidspermitterade delar av personalen en kortare tid, berättar Ewa Jansson.
– Fast redan ett par månader senare var det mer eller mindre full fart igen och vi har legat på en relativt stabil nivå; allt sedan våren 2021 har det gått fantastiskt bra.
SweProd har brutet räkenskapsår (1/7-30/6) och tittar man på omsättningen 2019/2020 var den ca 85 miljoner kronor, för att 2020/2021 landa på omkring 80 miljoner kronor. Hela tiden med trygga plusresultat i boksluten. Prognosen för 2021/2022 pekar på ca 100 miljoner kronor.
– De främsta målen just nu är att fortsätta att växa; vi har höga omsättningsmål, menar Ewa Jansson.
– Sedan ska vi satsa på en bredare produktion, ökad automatisering och fullfölja våra ambitioner när det gäller ökad digitalisering.– I maj förra året – 2020 – förvärvade vi BackUp, vilket ger oss en logistikfördel och en starkare kundbas för industrikunder, säger Ewa Jansson.
– Verksamheten kommer att fortsätta som tidigare, med fokus främst på logistik, extremt korta ledtider, försäljning och IT -lösningar.
På plats på BackUp-kontoret i Örebro finns tre medarbetare och i Linköping på försäljningskontoret återfinns två medarbetare. Till det ska vi addera de för närvarande 43 medarbetarna i Visby.
Säkra rutiner
Ordspråket säger; inget ont utan att det har något gott med sig. Under pandemitiden har SweProd, som så många andra företag, fått anledning att ompröva mångt och mycket.
Det gäller allt från att smittsäkra sina lokaler till förbättrade rutiner och säkrare leveranser; något som gjort att man i flera avseenden lyckats öka kvaliteten generellt.
– Vi tror, att våra kunder i framtiden vill ha ett vertikalt integrerat företag, vilket innebär att vi har kontroll över alla produktionsprocesser från bearbetning av råmaterial till färdig produkt.
– Det minskar ledtiderna och logistikkostnaderna och ger ett bättre miljöavtryck och bättre marginaler, både för våra kunder och för oss, förklarar Ewa Jansson.– Man kan säga, att automatisering av tillverkningsprocesser och digitalisering av administrativa processer är en nyckel till framgång, för att minimera kostnader och optimera produktkvaliteten.
Viktiga möten
En klar fördel, men även en spännande utmaning, för SweProd är att man har flera olika kundkategorier, som överlappar varandra i olika avseenden. Skulle exempelvis orderingången minska från någon kategori, så kan de öka hos andra.
– Under den här tiden med restriktioner har vi även sett över våra administrativa rutiner, bytt affärssystem och rent allmänt satsat på att öka vår konkurrenskraft och effektivisera verksamheten, förklarar Ewa Jansson.
– Vi har också fått arbeta lite annorlunda i våra kundrelationer; på distans och mycket digitalt, men det kan aldrig ersätta de personliga mötena och här ser vi fram emot att kunna öppna upp i större utsträckning.
Vi kommer tillbaka till ledarskap och mjuka värden. SweProd har en ansvarig HR-chef i Tom Iversjö, tillika produktionschef, vilket inte är så vanligt för mindre eller medelstora företag.
– På det här sättet vill vi fokusera på ett närmare ledarskap och att jobbet ska vara mer än ett jobb, säger Ewa Jansson.
– Det handlar om personlig utveckling och om coachning; att växa som individ på alla plan.– Som företag kan vi ta lärdom av varandra och som exempel, kan jag nämna att jag besökte transfertillverkaren Hot Screen i Fjärås, söder om Kungsbacka. Det var enormt givande och inspirerande.
– Bland annat resulterade det i att vi inrättade en dygnet-runt öppen gym-lokal för personalen och gym-pass under professionell ledning.
Tung bristsituation
Även om exportandelen ligger på 60-70%, så är merparten av kunderna svenska företag eller företag med huvudkontoret i Sverige. Bland de större kundsegmenten hittar vi bl a fordonsindustrin, men även industrin generellt.
– Den bristsituation som uppstått när det gäller halvledare har självklart också påverkat även oss till viss del, säger Ewa Jansson.
– Överallt verkar man jaga material och plocka hem så mycket man förmår, vilket kan leda till en ond spiral och att man totalt sett inte kommer ikapp.– Kanske kan det på sikt innebära, att fler företag överväger att plocka hem sin produktion till Sverige, vilket kan ha sina fördelar.
– Annars pekar mycket på att skyltbranschen specifikt kommer att struktureras om, så att det blir färre små enheter och ett par större.
När det gäller produktsortimentet består det av skyltar och märkningar i alla dess former; från industriskyltar, fordonsemblem och olika slags etiketter till frontpaneler, butiksskyltar och LED-belysta skyltar.
På plats i tillverkningslokalerna finns en digitaliserad produktionsutrustning av senaste slag och med högsta prestanda för allt från screentryck, digitaltryck och laminering till lasergravyr, aluminiumbearbetning och höghastighetsstansning samt fräsning och skärning.
Genuin helsatsning
Vi får sällskap av Henrik Svensson, som är företagets ägare; man kan med fog säga att han verkligen personifierar den gotländska entreprenörstraditionen. Han var VD för SweProd fram till dess Ewa Jansson tog över i april 2020.
Det är en man med många idéer och involverad i många företag och projekt; från fastigheter, byggföretag och IT/mjukvara till tryckeribranschen. Allt sköter han numera från ett eget kontor, men är självklart en flitig besökare på SweProd.
– Något av det roligaste just nu, är att jag tillsammans med Skyltställets VD Fredrik Älenmark håller på med en genuin helsatsning på det företaget, förklarar Henrik Svensson.
– År 2020 köpte SweProd 100% av Skyltstället, där vi från början ägde 40% och i januari i år tillträdde Fredrik som VD.
Mycket på gång
När samarbetet mellan SweProd och Skyltstället inleddes år 2015, var grundtanken att samla Skyltställets totala produktion till Visby. Av olika skäl visade det sig inte vara fullt ut genomförbart.
Nu arbetar man istället med två särskilt utvalda tillverkare per produktgrupp, för att optimera produktionen, säkerställa leveranserna och få en hög effektivitet i logistiken.
– Skyltstället är oerhört inspirerande med en fantastisk potential. Företaget drivs som en franchisekedja inom skyltar i dess bredaste bemärkelse och är ett helägt dotterbolag till SweProd och finns redan på 38 orter runt om i landet, säger Henrik Svensson entusiastiskt.
– Det finns vita fläckar, men vi har ett pärlband av franchisetagare på gång.– Lägg till det att vi under pandemitiden ökat omsättningen med närmare 20% och den utvecklingen verkar hålla i sig.
Det är något speciellt med Gotland och gotlänningar. Den där fascinerande dialekten, ruinerna, saffranspannkakorna och det faktum att den lilla ön har inte mindre än 92 kyrkor. Det är också engagemanget, envisheten och företagandet och så det där med att; Yes, we can ….