Reklamen når rekordnivåer

Reklamen når rekordnivåer

Publicerad
2021-12-07
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under november ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 10,2%, jämfört med november ifjol. Totalt förmedlades drygt 1,6 miljarder kronor under månaden och ackumulerat, hitintills i år, är tillväxten på 12,2%.
En majoritet av mediekategorierna ökade under månaden och fler av dem, nådde dessutom nya rekordnivåer för en novembermånad. Den enskilda kategorin som ökade mest, bortsett från Bio, var Online video; som ökade 24,4%, följt av Sociala medier; 19,7% och Dagspress kväll; 18,5%.

Givetvis var det en hög tillväxt i kategorin Bio också; 1757%, från 773 833 i november 2020 till 14 375 777 i november 2021.

– Medieinvesteringarna i november visar mycket starka siffror och vi kan nu konstatera att vi ser en full återhämtning efter pandemin, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande på Sveriges Mediebyråer.
– Totalt sett landar investeringarna i november på drygt 1,6 miljarder, vilket är ett all-time-high för en novembermånad. Dessutom är detta den fjärde enskilt högsta månadsnoteringen – någonsin.

Endast två mediekategorier uppvisade negativ tillväxt under november, DR/Annonsblad och Sök. Detta med 35,5% respektive 15,5%. Ackumulerat, hittills i år, är DR/Annonsblad den mediekategori som har backat mest; ett tapp om 33,4%.

(Samtliga illustrationer kommer från Sveriges Mediebyråer).