Försäljningen minskar bland tryckta tidningar

Försäljningen minskar bland tryckta tidningar

Publicerad
2021-12-20
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under årets tredje kvartal minskade försäljningen av tryckta tidningar med hela 9%, medan de digitala läsarintäkterna ökade.
Dock svarar print för närmare 80% av morgontidningarnas samlade läsarintäkter och därmed, kan inte de digitala kanalerna väga upp för tappet inom print. Sammantaget minskade konsumentintäkterna med 5% under kvartalet.

– Morgontidningarnas ökade lösarintäkter från digitala kanaler är glädjande. Sverige är ett av de länder där störst andel av invånarna betalar för digitala nyheter, säger Johan Taubert, VD på TU Medier i Sverige.
– Det kan komma att bli avgörande för att vi ska fortsätta ha en fri och obunden press i hela landet. Printaffären genererar fortfarande störst intäkter, men den bär också mycket tunga kostnader för tryck, papper och distribution.

Sammanställningen från TU  bygger på uppgifter, från över 100 jämförbara morgontidningar och visar att intäkterna från tryckta tidningar landade på drygt 1,5 miljarder kronor, under det tredje kvartalet. Samtidigt syntes en positiv utveckling av hur mycket pengar hushållen lägger på tidningarnas digitala erbjudanden. Jämfört med motsvarande period förra året var ökningen på hela 15 procent.20