I ett stort vitt hus, mitt i ett villakvarter i Borås, finner vi profil- och promotionföretaget Mickson Företagsreklam AB.
Tre nyckelord genomsyrar företaget och med dessa, möter man framtiden.
Text: Elmer Törnquist
Foto: Lars Knapasjö
Det är en solig förmiddag när vi kliver in i villan på Vegagatan 19 och vi välkomnas av Patric Höglund och Mikael Andersson. Här har man byggt upp en liten och familjär organisation, där alla delar samma värderingar och förståelse för grundprincipen i företaget.
– Om jag säger som så, vi är duktiga på att sälja varor och bistå med hög service till våra kunder, säger Patric Höglund, VD på Mickson Företagsreklam.
– Till detta har vi dessutom vår kanske viktigaste försäljningskanal; två stora katalogproduktioner per år.
Att visa omtanke
Sedan grundandet 1994, har man riktat in sig på att vara en totalleverantör av profilkläder och förädlade företagsprodukter.
– Sedan 5-6 år tillbaka har vi dessutom blivit stora på företagsgåvor. Det har ju blivit trendigt att ge bort en gåva och visa omtanke, säger Mikael Andersson, ägare och grundare av företaget.
– Det har också växt lavinartat sedan den så kallade coronagåvan infördes ifjol.
En sommarpresent, en julklapp eller bara för att personalen är värd att belöna, oavsett anledning; det är alltid bra att visa uppskattning. Den skattefria sk corona-gåvan, på upp till 2 000 kronor per anställd, gav nytt ljus till företagen i branschen och glädje till många anställda runt om i Sverige.
– Alla uteblivna julbord ifjol bidrog givetvis till vårt rekordår. Det är annars en stor kostnad för företagen och många har istället valt att lägga det på en trevlig gåva, förklarar Patric Höglund.
– Där har även gåvokorten spelat en viktig roll, speciellt i tider när många arbetat hemifrån. Det är en produkt som är lätt att få hem till folket.
Det har kanske varit en av de viktigaste frågorna. Drygt 8 av 10 företag som ringt och velat handla, deras första fråga har varken berört produkt eller pris; det har varit om det går att leverera hem till de anställda.
– Efter det har vi börjat diskuterat om vilken typ av produkt det skulle kunna vara och vad den i så fall får kosta, menar Patric.
En otrolig resa
I grund och botten drivs företaget både framåt och uppåt av det stora fokuset på kundservice, tillgänglighet och försäljning. Vilket samtidigt är lite av nyckelorden här på Mickson. Dessutom läggs otaligt många timmar på en välpresenterad produktkatalog, som trycks upp och distribueras till flera tiotusentals företag i hela landet.
– Vår största produktion är den självklara julkatalogen. Förra året skickades den ut i 55 000 exemplar och årets sommarkatalog skickades i 25 000 exemplar, berättar Patric Höglund.
Det här konceptet började man med redan 2013 och antalet upptryckta kataloger har med tiden blivit allt fler. En lyckad satsning kan man nog kalla det. För totalt fogar man över ett kundregister med strax över 7 500 företagskunder.
– Fast jag skulle nog säga, att det är främst tack vare hemsidan, som vi har kunnat göra den satsningen från början, fyller Mikael Andersson i.
– Jag anlitade en kille från Sundsvall att göra min hemsida år 2007. Själv kunde jag inte så mycket, men killen var ett riktigt geni på webben och visste vilka sökord som Google tyckte om.– Jag sprang på honom av en ren slump och det gäller att både vara lyhörd och ta till sig av det folk säger. Det är kanske inte 100% rätt alla gånger, men jag tror att det är viktigt att lyssna och försöka.
För Mikaels del, som under den här tiden fortfarande var ensam i företaget, blev det här en lyckoträff. För sedan kom finanskrisen 2007-2008 och genom att hemsidan var så pass bra, kunde företaget hålla sig flytande genom krisen och 2010 gjordes även den första anställningen.
– Det året ökade vi till 10 miljoner i omsättning, från 7,5 miljoner året innan. Det var knappt att jag hann med själv, fortsätter Mikael.
– Jag skulle nästan vilja säga, att det var då som den här otroliga resan egentligen började.– Efter det har vi ökat omsättningen varje år. Vi har kunnat köpa det här otroliga huset och vi har kunnat anställa alla fantastiska människor som arbetar här idag.
Det blev lite svettigt
För Patric Höglunds del började resan på Mickson i samma veva, som den då eskalerande epidemin i Kina uppmärksammades världen över, kring årsskiftet 2019/2020. Med många års erfarenhet från branschen klev Patric upp i rollen som VD på Mickson.
– Självklart blev det lite svettigt, när pandemin sedan slog till i mars förra året och jag själv hade precis börjat som VD, förklarar Patric Höglund.
– Vi visste inte riktigt vad som skulle hända, så alla på företaget blev permitterade. Fast vi var tvungna att gå tillbaka som vanligt snabbt igen, eftersom att det började röra på sig rätt fort.
Patric är själv boråsare sedan barnsben och har, sedan början av 1990-talet, arbetat både på grossist- och återförsäljarsidan.
– Jag började i branschen 1992 och har arbetat mig upp från golvet, om man säger så. Det har varit allt från lager och sälj, till inköpsansvarig och produktutvecklare, fortsätter Patric Höglund.
– Jag och Mikael har känt varandra, i jag vet inte hur många år, och det har väl egentligen alltid funnits en dialog, kring när och hur vi skulle arbeta tillsammans.
Innan Mickson arbetade Patric på MerxTeam. Efter 13 års pendlande från Borås till Göteborg och väldigt många timmar på riksväg 40, så kändes det till slut skönt att komma hem och arbeta i hemstaden.
– Jag trivdes jättebra där, men jag har inte ångrat mig en sekund, sedan jag kom hit, förklarar Patric Höglund.
För Mikaels del var det en riktig lyckoträff. Förutom att ha fått in Patric i bolaget, så har han även lyckats frigöra sig själv. Han kan numer arbeta med det som han faktiskt brinner för mest av allt; försäljning och sina kunder.
– Mikael och jag är väldigt lika i vår person, båda brinner för service och försäljning. Dessutom är vi ett fantastiskt trevligt gäng här på företaget. Vi är som en familj, som alla jobbar åt samma håll, berättar Patric.
Många bäckar små
När man arbetar i ett mindre företag, lär man verkligen känna varandra och allt som oftast tas även många interna beslut gemensamt.
– Vi har medvetet gjort ett beslut, att inte satsa på webbshoppar, för det passar inte in i företagskulturen i nuläget. Kanske kommer det framöver, vi får se, säger Patric Höglund.
– Det krävs en annan typ av företag. Man ska ha en speciell struktur på webbsidan och knivskarp teknisk expertis internt. Vi känner väl mest, att det är svårt att få en webbshop att gå runt om den omsätter under 2-3 miljoner kronor.
Det som Patric menar, är kundunika webbshoppar och trots att man har 7 500 företag i kundregistret, så är merparten av dem mindre och mellanstora verksamheter.
– Vi har inte de absolut största kunderna, som kanske handlar merchandise för några miljoner per år. Däremot har vi väldigt många kunder och de uppskattar den service, som vi kan bistå med, säger Mikael Andersson.
– Vi är starka på det vi gör. Även om det kanske handlar om ett tvåmansbolag, där man handlar varsin julklapp till varandra, får vi en bredd eftersom att vi har så många kunder.
Kanske är det också så, att ett företag med högst 15-20 anställda inte behöver ha en egen unik webbshop, med alla produkter man tycker om och kan tänkas behöva, inlagda med logotyper dessutom.
– Samtidigt har jag tidigare jobbat på företag där webbshoppar varit huvudfokuset och självklart, det finns både för- och nackdelar med webbshoppar, fortsätter Patric Höglund.
– Dock känner jag, att i den konstellation som vi har på Mickson, att det inte finns många fördelar i dagsläget.
Det handlar faktiskt inte bara om att sköta om webbshopparna rent administrativt. Man bör även ha ett eget lager och personal, som både plockar, packar och skickar.
Ingenting genom huset
Det är faktiskt som så, Mickson är ett rent säljbolag. Det handlar om att man ska vara kundinriktad, ge den där servicen och självklart, ha en god relation till kunderna.
– Det är väldigt få varor, som kommer in till oss här och allting som ligger utanför vårt huvudfokus; sälj och kundkontakt, det har vi inte riktigt tid med, förklarar Mikael.
– Visst har vi fått förfrågningar på webbshoppar och testat i mindre skala, men det har inte riktigt varit vår grej. Vi kan med stolthet säga att vi har hittat vår egen nisch och det funkar bra för oss.
Leveranserna sker direkt från leverantören till slutkund. Givetvis med ett stopp hos en förädlare däremellan, om det behövs.
– Vi har ett showroom med lite produkter, för det händer att någon kund kommer förbi ibland och vill kolla lite. I övrigt är det väldigt lugnt på den fronten, berättar Patric Höglund.
– Självklart gör vi uppföljningar, prickar av och kollar att leveranserna har varit bra och att kunderna är nöjda. Den mänskliga faktorn kan tveklöst ställa till det, men det kan hända vem som helst.– Om något mot förmodan skulle bli fellevererat eller vara defekt, är våra leverantörer extremt duktiga på att ersätta sådana varor.
Tidig morgon och sen kväll
Precis som alla andra företag, finns det en början på en egen historia även hos Mickson. Den börjar med en 19-årig Mikael Andersson, som precis tagit studenten från gymnasiet i Borås.
– Jag hade ingen erfarenhet, så jag fick ju inga jobb heller. Men däremot kom jag och tänka på, att jag tryckte egna T-shirts till fotbollslaget när jag gick i nian, berättar Mikael.
– Så jag startade en egen firma 1994 och började med att ringa runt till några sportklubbar, som fanns här lokalt.
Fast där tog det stopp direkt. Klubbarna hade såklart redan avtal med andra. Det var istället nu som Mikael förstod att det fanns en större marknad, för då plockades luren upp och samtalen gick varma.
– På den tiden var det ett enormt arbete med telefonen, utan dess like. Gula Sidorna var min bästa kollega, skojar Mikael.
– Produktväskan fick följa med och det var en bensinstation, som kunde ta emot mig strax innan sju på morgonen, innan de öppnade. Då körde jag på det mötet och nästa var inte förrän strax innan lunchtid.– Givetvis fick man väldigt många nej och fick jobba sent in på kvällen, men jag har gjort det. Det var så jag lärde mig yrket och det är jag tacksam för.
Det var verkligen den gamla skolan och även Mikael Andersson hade sina hundår. Vilket till slut ledde till ett företag, som hela tiden ökat i omsättning och lönsamhet. Bokslutet år 2019 visade en omsättning på 26,5 miljoner kronor och år 2020 ökade summan till 30,5 miljoner.
Framtiden ser ljus ut
Även nu, när allt fler människor blir vaccinerade i landet och de där inställda julborden ifjol, med stor sannolikhet kommer tillbaka, ser Patric och Mikael en ljus framtid för Mickson.
– Vi ser redan nu, att både hösten och vintern 2021 kommer bli riktigt bra, även om det kanske inte blir samma stora sammankomster som tidigare, berättar Patric Höglund.
– Däremot tror jag att konceptet med att ge bort en gåva och visa uppskattning, kommer bestå under en lång tid framöver. Samtidigt hoppas vi givetvis på att event och mässor kommer igång ordentligt igen.
Nu ska man fortsätta satsa och satsa ännu hårdare på både webb- och tryckmarknadsföring. Kanske tittar det snart in en till säljare på kontoret och inom ett par år ligger siktet på att passera 40 miljoner kronor i omsättning. Givetvis utan att lönsamheten tar stryk.
…