Reklamen fortsätter upp

Reklamen fortsätter upp

Publicerad
2021-11-09
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Under oktober ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 14,3%, jämfört med oktober ifjol.
En majoritet av mediekategorierna visade positiv tillväxt och bäst gick det för Dagspress storstad, som ökade med 33,7% (bortsett från Bio, som ökade med 516,2%). Totalt förmedlades nästan 1,5 miljarder kronor.

Nu börjar de flesta kategorier nå nivåer likt före pandemin. Ackumulerat, hitintills i år, har det gått bäst för kategorin Sociala medier, med en tillväxt om 29%. Online video ligger inte långt borta, med en tillväxt om 28,4%.

– Oktober är den enskilt största och därmed viktigaste månaden för mediebyråerna, sett till omsättning. Siffrorna för oktober är urstarka och omsättningen är högre än 2019, det vill säga innan pandemin, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande för Sveriges Mediebyråer.
– Det tyder på att den lilla svacka vi kunde se i september endast var en isolerad effekt. Även om marknaden ännu inte är fullt återhämtad efter pandemin, är oktober ett starkt tecken på att en full återhämtning är nära.

– Prognoserna som pekade på en återhämtning omkring sommaren 2022 bör därmed revideras, med den här takten är marknaden tillbaka på normala nivåer redan efter årsskiftet.

Däremot ser det inte lika ljust ut för DR/Annonsblad, som på årsbasis tappade 24,2% och ackumulerat i år, har kategorin minskat med 33,7%. Trots att Utomhus/trafikreklam ökade med 27,4% på sedan ifjol, ser man en minskning med 1,5% om man räknar på ackumulerat hitintills i år, jämfört med fjolåret.
Även Sök minskade under oktober 2021, med 15,9%.

(Samtliga illustrationer kommer från Sveriges Mediebyråer).