Än är vi inte klara …

Än är vi inte klara …

Publicerad
2021-11-01
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ledare

Löven gulnar och faller i allt snabbare takt. Det gäller både löven och Löfven.
Trots att oktober vittnar om mörkare tider, verkar majoriteten av företagen i Sverige, stå med ett ljus av optimism i sikte. I alla fall om man ska tro SEBs företagarbarometer.

Visserligen blir inte allt guld och gröna skogar över en natt, men den som har tilltro till framtiden kan nog skörda frukten i närtid.

Får vi bara bukt med problemen kring leveranser, material och komponenter, är vi snart hemma igen. Självklart uppstår ett visst mått av frustration, men en av de viktigaste sakerna vi har fått lära oss under dessa pandemi-tider, är tålamod och förståelse.
Utan att fundera för mycket på vad som komma skall, är det ändå hög tid att tänka på julklappar till de anställda. Den skattefria julgåvans belopp höjs till 500 kronor för inkomståret 2021 och fram till den sista december i år, finns även den skattefria corona-gåvan på 2 000 kronor fortfarande kvar. Trots att de andra stödpaketen är borta …
Det är knappast alla företag, som har utnyttjat hela beloppet ännu, vilket fortfarande kan ge fina inkomster i år. Är det förresten någon som vet om någon av branschorganisationerna håller koll på det här och kan leverera tillförlitlig statistik?

Även om temat i denna ledare, är att ej oroa sig för framtiden, varnar tydligen flera ekonomiska experter för en annalkande stagflation. En fjärde våg plågar vissa delar av världen, oljepriset når nya toppar, matpriserna har tredubblats och återigen handlar det om leveransproblem.
En stagflation är alltså en kombination av orden inflation; tillväxt och stagnation; nedgång. Vad det i sin tur innebär för världen och framtiden, det har jag ärligt talat ingen aning om. Vi får vänta och se helt enkelt.

Vad jag däremot vet, är att du just nu sitter med ett rykande färskt nummer av branschtidningen Screen&Marknaden. I detta nummer stiftar vi nya bekantskaper med Patric Höglund och Mikael Andersson på Boråsföretaget Mickson Reklam AB.

Ett längre stenkast bort sätter vi oss ner med boråsaren Lasse Pettersson, dåvarande VD på tryckeriet Pecon Print. Dessutom har vi fått möjligheten att tala med Victor Meacham, som tillsammans med Mikael Tolonen driver folieringsföretaget Clearwrap i Arlandastad.

Avslutningsvis, även om vi ska ha en ljus framtid i åtanke, får vi inte glömma att leva i nuet. Ingen vet vad framtiden utvisar, så det är ingen mening att oroa sig.

Fridens liljor
Elmer Törnquist
Chefredaktör