Onlinemässan slår nytt rekord

Onlinemässan slår nytt rekord

Publicerad
2021-10-04
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Talesättet tredje gången gillt, stämmer mycket väl in när Nordic Profile Fair arrangerades online, för tredje gången den 17-19 augusti.
Totalt sett lockade man 2 370 besökare. Vilket är ett nytt rekord för augustimässan online.

Text; Elmer Törnquist
Foto; utställare/PWA

Arrangörerna; PWA och Onlinemässan.se, bör få beröm, för att de kämpar på och forsätter att utveckla plattformen. Nordic Profile Fair online har gjort resan; från att vara en oprövad idé, till att bli en etablerad affärslösning och det har hänt en hel del sedan profilbranschens första svenska onlinemässa, såg dagens ljus i augusti 2020.

Föreläsningar av duktiga och framgångsrika personer, breddat utbud av utställare, tävlingar, kvällsöppet och den absolut senaste nyheten; digital After Work.

– Visserligen lanserade vi kvällsöppet och hade både tävlingar och föreläsningar på årets januarimässa. Det blev en ordentligt hit och vi körde på denna gång igen, säger Maria Olsson, projektledare på PWA.
– Vi är otroligt nöjda med mässan som helhet, men det var även kul att vi fick med oss förädlare och ett gäng nya utställare.

Från trådlösa elektronikprodukter, vattenflaskor i olika trendiga material, muggar och allehanda prylar för köket, till huvudbeklädnader, hälsoartiklar, smakupplevelser och diverse förädlingstekniker. Detta och mycket mer fanns i myllret av de 20 utställarna.

Maria Olsson och Roger Nilsson på PWA.

Inspiration från framgångsrika
Även denna gång lyckades kocken och programledaren Tina Nordström leta sig tillbaka framför kameran, för att bjuda besökarna på nygamla smakupplevelser. Här lagade hon lax tillsammans med Johan Jüngling, VD på Magasin.
Dessutom fick man chansen att tävla om två stycken signerade kokböcker; Gott käk utan krångel, av Tina Nordström. De som kanske var mest uppmärksamma och slutligen blev de glada vinnarna, var Felix Westerberg på Staples Solutions samt Leif Norén på Z-Profil.

Få glaskonstnärer har gjort den resa som Lena Bergström, formgivare och designer på Orrefors Kosta Boda, har gjort. I sin föreläsning berättade hon om sin historia, om former som spelar roll och vad hon älskar med materialet glas.

– Vi har haft otroligt inspirerande och passionerade föreläsare på onlinemässan och jag tror att många uppskattade både Lena och Tina, kommenterar Maria Olsson.

Rent statistiskt sett lockade Nordic Profile Fair online augusti 2021, totalt 2 370 besökare och hade 20 utställare på plats. Jämförelsevis lockade onlinemässan i januari 2 410 besökare och hade då 32 utställare. Första gången mässan arrangerades, i augusti ifjol, hade man 1 565 besökare och 16 utställare.

– Under pandemin har det skett en förändring och den fysiska mässan kommer se annorlunda ut i framtiden. Den digitala har skapats, som ett mycket bra komplement, fortsätter Maria Olsson.

Fysisk mässa i januari
Samtidigt som den digitala mässan utvecklas vidare, inför 2022, startar nu även arbetet med planeringen inför Nordic Profile Fair; som arrangeras på Elmiamässan i Jönköping under vecka 3 nästa år.
Datumen är spikade till datumen 18-20 januari 2022 och senaste gången mässan var på plats i Jönköping, i januari 2020, hade man 1 548 besökare och 102 utställare.

– Det kommer inte vara samma mässa, som vi var vana vid innan pandemin, men det blir en fysisk träff. Det är något som vi och många andra har längtat efter, säger Roger Nilsson, ordförande på PWA.
– Vi kommer under hösten att arbeta vidare, tillsammans med Elmia, för ett smittsäkert mässdeltagande. Elmia har bl a investerat i ett helt nytt entrésystem och en rad åtgärder, för att förhindra smitta.

Utställarkartan i lobbyn

Tre av tre
Jönköpingsbaserade Magasin Friend of Brands har varit en flitig medverkare på onlinemässan. Med denna gång inräknad gör företaget ett hattrick och när vi talar med Johan Jüngling, VD på Magasin, så upplever han att det har varit en bra mässa.

– Sammanfattningsvis och om vi jämför med de tidigare digitala mässorna, tycker jag ändå att det har varit en fin mässa, förklarar Johan Jüngling.
– Däremot så hade vi något färre besökare denna gång och vi märker tydligt, att våra kunder efterfrågar det fysiska mötet i större utsträckning.

Det går verkligen inte att sticka under stolen, att människor faktiskt skriker efter att träffas normalt igen. Fast Johan är noga med att poängtera, att det märks att organisatörerna anstränger sig.

– Vi på Magasin ger stor eloge till PWA och Maria Olsson, som får det här att fungera så bra. Sedan första mässan har det skett många uppdateringar, fortsätter Johan Jüngling.
– Titta bara på hela arrangemanget med att ha en digital After Work, det var en både kul och annorlunda upplevelse.

Precis som sina kunder, erkänner Johan att han och hans kollegor saknar det fysiska mötet. Även om de är vana att arbeta digitalt, så är det ändå något speciellt med att ses öga mot öga.

– Det här är ett jättebra komplement och jag hoppas verkligen, att man hittar rätt lösningar på upplägg, för att kunna ha både en digital och en fysisk mässa, säger Johan Jüngling.

Johan Jüngling på Magasin

Ett bra komplement
Detta var den första digitala mässan, där man även lyckades få med ett antal förädlare som utställare. Vi fick möjligheten att byta några ord med en av dem – Fredrik Axelsson, försäljningschef på Hot Screen.

– Det här var första gången vi testade att vara utställare på en mässa som är digital. Det var bra i sig, men jag måste tyvärr säga att det var svårt att etablera en kontakt med nya kunder under själva mässan, säger Fredrik Axelsson.
– Vi hade många besökare och vår bedömning är att hälften av dem var nya kontakter. Däremot var det bara befintliga kunder som chattade ordentligt.

– Vi körde på ett koncept med korta och informativa filmer, som många av besökarna tittade på. Så det var kul att det upplägget fungerade.

Fredrik Axelsson anser, att även om majoriteten är införstådda med vad det digitala innebär, är nog branschen inte riktigt mogen att ta sig an det. Branschen bygger i mångt och mycket på fysiska möten samt att känna och klämma på produkter.

– Ett upplägg, när man kör en digital och en fysisk mässa per år, hade nog varit det bästa, eftersom att de olika uppläggen lockar olika besökare, fortsätter Fredrik Axelsson.
– Alla har kanske inte tid och möjlighet att besöka den fysiska mässan och då är en onlinemässa perfekt. Därutöver, får vi komplett statistik på vilka som besökt oss och man missar ingen besökare i montern, vilket är perfekt.

– Vi föredrar självklart den fysiska mässan, men vi får anpassa oss efter vilket läge som då råder. Jag saknar bruset i mässgångarna och möjligheten att umgås efter mässan, med kunder, kollegor och andra leverantörer på kvällen.

Allt som allt är gänget på Hot Screen nöjda med upplevelsen och laddade inför hösten. Den digitala varianten erbjuder som sagt, ett bra komplement för att nå nya kunder.

Lotta Plenby Velin, säljare på Hot Screen.

Samtliga 20 utställare:

  • Adelante i Sverige
  • Bamatex
  • Falk&Ross
  • Fruit Distribution
  • GTK Producent
  • Haunterwear
  • Headwear Scandinavia
  • Hot Screen
  • Magasin friend of brands
  • Matterhorn Sverige
  • MEC Gruppen
  • MidOcean
  • Orrefors Kosta Boda
  • Plastprint
  • PTS Askeroth
  • Pwa Lounge
  • Roswi
  • Scandinavian Design Group
  • Texet
  • Xindao