Nyheter hos Pecon Print   Thomas Lantz på Exekutiv samt Lennart Carlsson, Nicklas Lundin, Lars Pettersson på Pecon Print AB

Nyheter hos Pecon Print

Publicerad
2021-10-05
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Affärsnytt

Lars Pettersson är ett välkänt namn i tryckeribranschen, men i Borås är han nog mer känd som Lasse Pecon. Sedan 1987 har han drivit Pecon Print, tillsammans med Lennart Carlsson och nu känner båda att det är dags att ta nästa steg i utvecklingen.

Det innebär att man nu har plockat in nya delägare och en ny VD.

– Efter alla år i branschen med Pecon Print, börjar jag bli hemmablind, säger Lars Pettersson, tidigare VD på Pecon Print.
– Nu behöver vi någon som kan ta nya grepp, utveckla smarta affärsmodeller och tydliggöra vårt erbjudande, framför allt mot kunder inom plastindustrin.

Bolaget har haft goda år de senaste åren och trots den överhängande pandemin, har det varit full fart i tryckeriet. Däremot har Lars Pettersson funderat över sin egen roll under en längre tid och för att få svaret anlitades Exekutiv, ett konsultbolag för affärsutveckling.

Åtgärder för utveckling
Efter en tid kom man fram till några åtgärder, varav en var att släppa in två medarbetare som delägare; Tommy Strömberg och Marcus Andersson. En annan åtgärd var att ta in en ny VD; Nicklas Lundin, för att utveckla företaget vidare.

Nicklas Lundin

Nicklas Lundin kommer senast från tjänsten som Business Area Manager på ACG Nyström och ser på det nya uppdraget med stor spänning.

– Pecon Print är ett annorlunda företag i tryckbranschen, en bransch som utifrån min erfarenhet är väldigt traditionell, kommenterar Nicklas Lundin.
– Grejen är den att Lasse vill mer än så; han vill hitta nya, spännande kunder och testa nya affärsmodeller. Det kan jag hjälpa dem med, genom min långa erfarenhet och mitt stora kontaktnät.

Planen för hur Pecon Print ska utvecklas är ännu på skisstadiet. Men i en snabbt föränderlig bransch och omvärld, ska man som relativt litet tryckeri, med specialistkunskap att trycka på det mesta förutom papper, alltid vara beredd att titta på nya lösningar.

– Min erfarenhet från industri- och profilreklamvärlden, säger mig att det finns mycket att göra i branschen. Med slutkunden i fokus, ska vi söka nya vägar för att maximera värdet för dem, avslutar Nicklas Lundin.

Lars Pettersson övergår nu till rollen som senior advisor i den nygamla organisationen.