Var det ödet eller en ren slump, att Uppsalasonen Johan Råmbin startade sin egen verksamhet inom carwrapping? Ett enkelt knapptryck bort och resan tog fart.
Det var i slutet av april som den då, helt nya franchisetagaren Johan Råmbin slog upp portarna till Wrapchamp Uppsala, i stadsdelen Librobäck.
– Precis som när alla andra startar egna verksamheter, så gör man en budgetkalkyl först och det har faktiskt rullat på bättre än vi trodde från början, berättar Johan Råmbin, VD och franchisetagare till Wrapchamp Uppsala.
Efter ett möte med de tre bröderna Eriksson; Samuel, Richard och Pontus, blev Johan utvald till den som skulle starta upp och driva franchisekedjan Wrapchamps enhet i Uppsala.
Följer faderns spår
Kanske var det inte så konstigt att Johan Råmbin skulle hamna i den grafiska branschen trots allt. Pappa Hans Råmbin driver faktiskt ett eget bolag för tillverkning av skyltar och reklam.
– Jag har ändå vuxit upp med den grafiska världen omkring mig, eftersom pappa körde bolaget hemifrån garaget, fortsätter Johan Råmbin.
– När jag väl fyllde 18 år och skulle tjäna egna pengar, föll det sig ganska naturligt att jag hjälpte honom.
Fast Johan ville inte kliva i exakt samma spår som pappa Hans och foliering lät ändå ganska intressant.
– Pappa hade inte hållit på med något sånt tidigare, så när jag berättade att jag ville foliera bilar, tyckte han att det lät intressant, säger Johan.
Det blev att han hoppade på en grundkurs i bilfoliering hos grossisten VN Vinyls i Knivsta och då växte det; från att vara en intressant tanke, till att bli ett självklart drömarbete.
– När jag fick lära mig teknikerna kring foliering, kände jag att jag hade hittat hem och under den där kursen, lärde jag mig att förstå vinylen och designen på riktigt, fortsätter Johan.
Ett klick bort
Däremot var inte pappa Hans bolag tillräckligt stort, för att Johan skulle kunna jobba heltid med foliering där. Istället tog Johan en anställning hos ett läkemedelsföretag.
– Efter sju år, med 5-skiftsarbete, började jag dock känna hur kroppen sa ifrån och jag kunde inte fortsätta. Det tog verkligen för mycket på krafterna, säger Johan.
En kväll i januari 2021 satt han hemma och googlade på orden; helfoliering Uppsala. Man kan nästan inte tro att det är sant, men det första som dök upp på skärmen var en länk med rubriken; Starta eget bolag inom wrapping via Wrapchamp.
– Det första jag kände var att hela min framtidsplan var ett klick bort och det kändes som att det var en sjuk slump, säger Johan Råmbin entusiastiskt.
Slumpen som var, var att bröderna Eriksson precis under hösten 2020 hade inlett ett arbete med att starta den nya kedjan Wrapchamp. Hela resan föll, med andra ord, sig ganska naturlig ändå och Johan Råmbin var faktiskt en av de absolut första att bli intervjuade till detta.
Se till att det rullar
Det är inte lätt att vara företagare och än mindre att vara nyföretagare, utan tidigare erfarenheter. Därför kan den nya franchisetagaren i Uppsala ändå lyckligt veta, att det mesta som krävs av en egenföretagare ändå sköts centralt hos franchisegivaren Wrapchamp Sverige.
– Visst, de kommer sköta det mesta kring själva företagandet; fakturering, bokföring och marknadsföring, medan jag står för själva produktionen, berättar Johan Råmbin.
– En stor anledning till att jag valde att hoppa på det här konceptet, är att jag faktiskt får syssla med det jag helst vill göra; att wrappa bilar, men jag behöver inte sköta så mycket av det administrativa.– Hade jag inte hittat Wrapchamp, så hade jag nog startat en egen folieringsfirma ändå.
Planen under de närmaste två åren är att bygga en stabil grund i företaget och att se till att det alltid finns folieringsjobb att utföra.
– Vidare vill jag förstå mitt eget arbetssätt bättre, hur jag jobbar och hur man lägger upp varje arbete. Det är ändå en verksamhet, som ska rulla från måndag till fredag.
Går allting enligt planerna och jobben rullar på i den takt som det gjort hitintills, så ser Johan att en första anställd kan bli aktuell inom en tvåårsperiod.
– Jag trivs jättebra i de här lokalerna och de andra enheterna har precis samma utrustning som jag; skärplotter, monteringsbord och en storformatsskrivare från Mimaki, berättar Johan.
– I maskinväg har pappa bara en skärplotter på 60 cm i bredd, så när han besökte mig första gången blev han nästan lite häpen av min stora maskinpark.
Ett riktigt hantverk
När han talar om sin verksamhet och jobbet i sig, är Johan väldigt passionerad och man känner att han tar stor prestige i sitt hantverk.
– Att wrappa en bil kan låta väldigt enformigt, men det är det verkligen inte. Varje delmoment är helt olika och det är det, som gör jobbet så himla kul, fortsätter Johan.
– Det gäller att, tillsammans med kunden, välja rätt färg och material, sedan ska vi komma överens om i vilken omfattning folieringen ska göras.
Även om det är en helfoliering, är det inte alla som vill ha backspeglarna och dörrhandtagen folierade exempelvis.
– Beroende på bilmodell och material, så kan tillvägagångssättet skilja sig betydligt. Det blir ändå en stor bredd i arbetet tycker jag, säger Johan Råmbin.
Grunden till den här stoltheten av att få skapa något unikt, kan gå att finna i valet av gymnasieutbildning.
– Jag gick möbelsnickeri på gymnasiet här i Uppsala och jag tror nog att det är därifrån jag fått känslan av att kunna känna stolthet för mitt hantverk.
– För att dra en liten liknelse; om man kan göra en stor timmerstock till en finmöbel, då har man åstadkommit något fantastiskt.
En bra start i en bra stad
Själva konceptet att foliera sin bil har haft ett uppsving de senaste åren och det är allt fler som inser nyttan med det. Det är heller inte bara företagen som vill använda bilarna som marknadsföring. Allt fler privatkunder vänder sig landets foliemontörer för att ge sina bilar den där unika touchen.
– Det beror nog till viss del på influenser från USA, men samtidigt tror jag att det är många som har insett att en folierad bil skyddar bilen och gör att värdeminskningen inte blir lika drastisk, förklarar Johan Råmbin.
– Värdeminskningen på en bil är annars väldigt snabb och om man kan göra något åt det, samtidigt som man kan skydda bilen och göra den riktigt snygg, då är det verkligen värt det.
Att vara verksam i Uppsala som stad är också en positiv sak, eftersom att Johan nästan skulle vilja säga att det är många i Uppsala som vill utmärka sig med en snygg bil.
Trycket är väldigt högt och tack vare lite kontakter hos andra företag i Uppsala, så hittar även en nystartad firma, bra synergier med andra aktörer.
– Det här konceptet går ut på att vi ska foliera bilar och visst, jag har hört att det finns andra franchisetagare i kedjan som även sysslar med solfilm. Det steget är inte jag redo att ta än, förklarar Johan Råmbin.
– Samtidigt har jag god kontakt med dem på Uppsala Solfilmscenter och när de får förfrågningar på bilfoliering, brukar de höra av sig till mig.
Ständig utveckling
Även om han inte är redo att ta steget till solfilm, betyder det inte att han kommer stanna av i sin utveckling. Han vill ständigt se utveckling, förbättring och känna att han kan nå nya mål. Det vill även Wrapchamp Sverige.
– I kedjan kommer man hålla två obligatoriska utbildningar varje år, för att vi som montörer inte ska nöja oss med det vi redan kan, berättar Johan.
– Det känns skönt att moderbolaget vill att vi ska utvecklas som foliemontörer och se till att vi blir bättre med åren.
Att utvecklingen av nya maskiner hela tiden sker, det är inga konstigheter. Mycket till stor del av att materialen ständigt utvecklas, vilket gör att maskinerna också måste bli snabbare och bättre.
– Jag är tämligen säker på att den varianten av printer som jag har; en Mimaki JV100-160C, är en av de första i Sverige.
Det betyder med andra ord att någon av de fyra första Wrapchamp-enheterna; Uppsala, Gävle, Borlänge och Jönköping, har den absolut först levererade solventprintern i Sverige av denna typ.
Om det nu berodde på ren tur, slumpen eller
Text – Elmer Törnquist
Foto – Lars Knapasjö
….