Under augusti ökade medieinvesteringarna, förmedlade via Sveriges Mediebyråers medlemmar, med 4,6% (motsvarande nästan 47 miljoner kronor), jämfört med augusti 2020.
Totalt förmedlades investeringar till en summa på 1,1 miljarder kronor och den mediekategori som ökade mest var Bio, med en tillväxt på 97%. Tuffast hade istället DR/annonsblad, som backade med 37,9%. Kategorin står även för den största minskningen, med en negativ tillväxt om 34,5%.
Pressen backar
Förutom Bio, gick ökade även alla onlinekategorier samt Utomhus/trafikreklam, Radio och Populärpress. Sistnämnda var dessutom den enda av printkategorierna, som kunde se en tillväxt under månaden.
Ackumulerat, hittills i år, är Online video den kategori som har ökat mest; 35,9%.
– För sjätte månaden i rad ökar medieinvesteringarna, i augusti med 4,6%. Ackumulerat, hittills i år, ligger ökningen på 13,2%. Augusti blev, åter igen, de digitala kanalernas månad, säger Daniel Eriksson, styrelseordförande på Sveriges Mediebyråer.
– Totalt har de digitala kanalerna ökat med 11%, drivet av Online video och Sociala medier. Marknaden är ännu inte fullt återhämtad efter pandemin. Nuvarande omsättning ligger 12% under noteringen år 2019. Kommande månader kommer att bli mycket spännande att följa.
Vidare kommenterar Jochum Forsell, på Hear Mediabyrå, att; utomhusbolagen, som hade ett tufft år 2020, nu ser en stor orderingång under hösten, TV-stationerna är ofta slutsålda och att radionätverken rapporterar stark efterfrågan.
(Klicka för större bild, öppnas i nytt fönster) …