I början av året lanserade tågaktören MTR Express AB, i samarbete med Lykke Kaffegårdar, ett nytt kaffe ombord på tågen mellan Stockholm och Göteborg. Målet var att servera resebranschens godaste kaffe.
Just bönorna till drycken, levereras i knallgula förpackningar med en lekfull typografi. Det har gjort att förpackningen sticker ut jämfört med andra sorter och dessutom, lett till en första plats i kategorin förpackningsdesign i kommunikationstävlingen Guldägget 2021.
– Det är svårt att inte älska dessa unika, personliga och kreativa förpackningar. Varje sort har verkligen fått sin egen karaktär, både i namn och själ, lyder tävlingsjuryns motivering.
– Från jord till kaffebord. Det känns som att allt är på riktigt, här utmanar man det normala sättet att göra saker, det känns tydligt hela vägen ut till förpackningarna.– Man blir lycklig att det finns kunder som vågar köpa design och kommunikation som denna.
Designen till kaffepåsen har utvecklats av designbyrån Open Studios.