Under nytt namn   Lokalen till Company Line i Luleå (ett företag som är en del av Momentum Group)

Under nytt namn

Publicerad
2021-08-10
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Affärsnytt

Under våren lanserade Momentum Group det nya varumärket, tillika affärsområdet Alligo; där man samlar Mercus Yrkeskläder, TriffiQ, Reklamproffsen, Company Line, Industriprofil, Metaplan och Gigant samt butikskedjorna Swedol, Tools, Grolls och Univern.
Detta för att skapa bättre gemenskap.

– Det nya namnet blir inte viktigt ut mot kund – där fortsätter vi arbeta med våra starka konceptvarumärken – men det blir viktigt för oss som organisation, säger Clein Ullenvik, affärsområdeschef för Alligo.
– I samband med lanseringen av namnet rullar vi också ut resultatet av ett omfattande värdegrundsarbete, som pågått i princip sedan i april förra året. Värdegrunden och namnet hänger ihop. De bildar tillsammans viktiga delar i vår gemensamma framtid.

Clein Ullenvik

Det nya namnet Alligo betyder ungefär; något som hänger ihop, på det internationella hjälpspråket esperanto.

– Alligo förenar många starka varumärken bl a Swedol, TOOLS, Grolls och Univern. Alligo är vår gemensamma hemvist. Här finns det som är gemensamt för oss; vår värdegrund, vår mission och vision, våra gemensamma staber och strukturer, fortsätter Clein Ullenvik.
– Personligen gillar jag också hur namnet ser ut och det har vi visualiserat i logotypen. Det inleds med engelskans ALL, vilket symboliserar oss alla och avslutas med ett GO som visar på fart och riktning. Det gillar vi.

Under 2020 omsatte bolagen inom Alligo ca 8,1 miljarder kronor, hade drygt 2 300 anställda samt ca 200 butiker i Sverige, Norge, Finland och Estland.