Mer reklam mot billigare priser

Mer reklam mot billigare priser

Publicerad
2021-08-18
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Ekonomi

Upp till var tredje svensk; 33%, kan tänka sig mer reklam vid idrottsevenemang, om det skulle innebära lägre priser. Nästan lika många; 31%, kan tänka sig samma i kollektivtrafiken.
Samtidigt kan endast 7% tänka sig mer reklam i nyhetsmedier, mot att det blir billigare. Det visar en undersökning från Novus, med 1 006 svarande mellan 18-79 år, som blev tillfrågade om de anser att olika typer av tjänster och verksamheter bör finansieras med mer eller mindre reklam, om det leder till lägre priser. Sveriges Annonsörer var beställare.

– Det är tydligt att acceptansen för reklam, i förhållande till värdet av lägre priser, varierar stort beroende på sammanhang, säger Hanna Riberdahl, VD för Sveriges Annonsörer.
– En trolig förklaring är att annonsmiljöerna skiljer sig markant åt och att människor inte upplever, att de blir översköljda av reklam vid idrottsevenemang och i kollektivtrafiken i samma utsträckning som i nyhetsmedia.

Beror på var
Samtidigt svarar en majoritet, att det är bra som det är/vet inte, i samtliga kategorier förutom vid kommunala anläggningar som badhus och bibliotek. Där tycker majoriteten, att det inte ska finnas reklam överhuvudtaget.

– Från köparsidan, ser vi att medierna har ett viktigt jobb att göra framöver, både genom att utveckla bättre lösningar för placering och se över frekvensnivåerna så att reklamen inte upplevs störande, fortsätter Hanna Riberdahl.
– Samtidigt behöver vi satsa mer på att göra reklam, som är intressant att ta del av. Tillsammans skulle detta kunna bidra till en större acceptans för reklam i nyhetsmedierna.

När det gäller nyhetsmedier, är endast 7% positiva till mer reklam mot lägre priser. Över hälften (53%) vill se mindre reklam eller slippa den helt på dessa plattformar. Vilka typer av nyhetsmedier det gäller, framgår däremot inte.
Under fjolåret genomfördes en undersökning, som visar att reklam i magasin samt morgon- och kvällstidningar i pappersformat, upplevs som bland de mest positiva kanalerna. Samtidigt upplevdes det mest negativt bland linjär-TV och sajter på internet.

Ta del av rapporten på denna länk; https://www.annons.se/last-sida/allmanheten-om-reklam-q1-2021/