När en stor del av handeln har flyttat till nätet, blir det svårare att dela med sig av kunskap kring produkterna. Hur löser man det i en bransch, där rätt val av produkt kan vara skillnaden mellan en lyckad arbetsdag och en allvarlig olycka?
Swedol har testat en ny grej och satsat på interaktiva livesändningar, för att nå kunderna med information om det breda sortimentet.
Detta innebär att Swedol blivit först ut i sin bransch, med att satsa på livesändningar. Konceptet kallas; Swedol Live.
Det första programmet gick av stapeln den 29 april och livesändningen sköttes från studion på huvudkontoret i Tyresö. Martina Thun, känd från radiostationen RIX står som programledare och varje program gästas av någon av Swedols leverantörer.
– Det känns jätteroligt att ha det här på plats och att äntligen kunna berätta om vår nya satsning. Vi anpassar oss efter den tid som råder med pandemi och begränsade besök i butiker.
– Både vi och våra leverantörer behöver nya sätt att dela med oss av nödvändig kunskap till dem, som ska använda produkterna, säger Linda Jacobsson, nordisk marknadschef på Alligo, som bl a rymmer varumärkena Swedol, Tools, Grolls och Univern.
En stor utmaning
Att välja rätt produkt för arbetsuppgiften kan vara direkt avgörande i vissa branscher och för Swedol är det därför en extra stor utmaning, att lyckas erbjuda samma typ av rådgivning online, som personalen kan ge i butikerna.
– E-handeln är ett bra alternativ till fysiska butiksbesök. Det som tyvärr är svårt vid digital handel är interaktionen med kunderna och möjligheten till rådgivning, säger Linda Jacobsson.
– Vi har ett brett sortiment och våra kunder finns i branscher, där det kan vara oerhört viktigt att välja rätt verktyg, kläder och personlig skyddsutrustning.
De som tittar live har möjlighet att ställa frågor i chatten under programmet och ta del av erbjudanden. Programmen är även tillgängliga i efterhand.
Sändningarna sker på; www.swedol.se/swedollive
…