Tryckeri följer trenden

Tryckeri följer trenden

Publicerad
2021-06-22
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Print & mer

I takt med att man firar 30-årsjubileum, vill det Göteborgsbaserade tryck- och förpackningsbolaget Ink n Art utmana och förnya branschen. Man tycker helt enkelt, att den har sett likadan ut för länge och att det är dags för en omställning – mot en förbättrad digital upplevelse.
I och med det, har man lanserat ett egenutvecklat designverktyg, där besökarna ges möjligheten att själva designa förpackningar och andra trycksaker. Detta hör ihop med att man även investerat i en egen maskinpark, med bl a en ny digital offsetprinter; HP Indigo 7900.

– Vi har investerat i en maskinpark, som ger oss stora möjligheter. Det är ett strategiskt grepp att lägga verksamheten online, där räckvidden inte stannar vid Sveriges gränser, säger Jesper Hammarstrand, VD på Ink n Art.

Den nya printern uppges ha sju färgverk; CMYK, orange, violett och grönt, samt att den ska klara av att trycka på material upp till 450 gram per kvm.

Jesper Hammarström, VD på Ink n Art

Trenden online
Företaget har märkt av unboxing-trenden på Youtube och sociala medier, som handlar om den nyfikenhet som uppstår, när man får presenter eller förpackningar med okänt innehåll.

– Fenomenet unboxing trendar på sociala medier och på Youtube finns idag uppemot 40 videos, som har över 10 miljoner visningar. Där den mest sedda videon har 54 miljoner visningar, säger Gabriel Scavo, marknadschef på Ink n Art.
– Intresset är svindlande stort och det finns stora möjligheter för företag att ta vara på – konsumenters fascination för unboxing när de förpackar för sina varumärken.

Under 2020 lanserade Ink n Art systerbolaget Pacsome, som var en e-handelsportal, för att beställa förpackningar. Vilket vi rapporterade om i juli 2020. De båda bolagen slås nu ihop, för att bilda ett starkare varumärke.