Samarbetar för framtiden   Från vänster; Håkan Kindström på Inplastor, Anders Skillberg på AdRepublic, Johan Höckert på Inplastor, Ulrika Jakobsson på Ad, Arne Carlsson på AD samt Per Frykedal på AD

Samarbetar för framtiden

Publicerad
2021-06-29
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Affärsnytt

De blir en av Nordens största aktörer inom företags- och varumärkesprofilering, när de tre bolagen; AdRepublic, Inplastor och Brigo, går ihop i en gemensam konstellation.
Det är alltså inget snack om företagsförvärv.

– Vi på AdRepublic ser det här samarbetet som ett sätt att växa, säger Per Frykedal, VD på AdRepublic.
– Med Brigo och Inplastor får vi många nya redskap och kan ge ett kraftfullt erbjudande till våra kunder.

En trio på tre platser
AdRepublic grundades våren 2020 av väletablerade namn inom profilering och går att finna i Torsby, Värmland. Trots att bolaget är relativt ungt, ser man redan en årsomsättning på mer än 30 miljoner kronor.
Nummer två; Inplastor, är baserad i Motala, Östergötland och har anor sedan 1957. Ifjol införlivades kollegan Plastic Printing in i bolaget och nu har man kompletterat screen- och offsetproduktionen, med digitaltryck och diverse utrustning för efterbehandling.

– Den satsning som Inplastor gjort, med utbyggnad av produktionslokalerna och investeringar i tryck- och efterbearbetningsutrustning, görs uteslutande för att tillfredsställa våra behov av såväl styckestillverkning som volymproduktion, fortsätter Per Frykedal.
– Satsningen är både glädjande och ett bevis på Inplastors ambition.

Den tredje partnern, Brigo, är baserade i Mölndal. Sedan många år tillbaka, är bolaget en leverantör av säljstödsmaterial, till många av världens biltillverkare.

– För oss handlar det om att kunna erbjuda flexibla, hållbara och trovärdiga lösningar, säger Edward Andrén, försäljningschef på Brigo.
– Vi är övertygade om att samarbetet hjälper AdRepublic och Inplastor att komma längre, eftersom vi levererar till över 110 länder redan.

En stark trio
Nu har man satt segel på ökad expansion och för att säkerställa en ljus framtid, inleder man det här samarbetet.

– Byggandet av vår gemensamma framtid är redan i gång. Vi börjar med synergierna – de saker vi kan göra bättre tillsammans, säger Håkan Kindström, VD på Inplastor.
– Detta är lite tvärtemot en klassisk fusion, men det är vårt sätt att jobba.

Åtagandet mellan de tre företagen beräknas omsätta över 360 miljoner kronor.