Vid tryck av logotyper eller nummer och bokstäver, kan transfertryck vara fördelaktigt. Kanske screentrycker man egna transfer, eller lägger en beställning hos någon av leverantörerna. Fast om man bara behöver ett mindre antal, kan en intern digitalprinter vara ett alternativ.
Text: Elmer Törnquist
Foto: Lars Knapasjö
Vi gör ett besök hos Norrköpingsbaserade Clubshop och träffar Christer Kårebrand och Kenneth Sellin, som visar upp den senaste nyheten; Epson L1800, en DTF-printer. DTF står för Direct To Film, vilket översatt till svenska är direkt till film.
– När jag såg den här första gången, tänkte jag; det här kan ju inte vara möjligt, säger Christer Kårebrand, delägare och VD på Clubshop.
– Jag har varit i branschen i mer än 40 år och började som screen- och transfertryckare. Att den här tekniken någonsin skulle komma, fanns inte på kartan.
Det är faktiskt som så, att kunskapen som finns i Clubshop sträcker sig från tidigt 1970-tal; närmare bestämt 1973. Då grundades bolaget som textiltryckeri av delägaren och frun Maria Kårebrands föräldrar. Själv har Christer Kårebrand varit med i bilden sedan 1981, då han började med att spänna screenramar och vara originalare. På den vägen är det.
Exakt passning
Detta handlar alltså om en liten kontorsprinter, med den stora skillnaden att den printar ut en nästan färdig transfer på ett specialbehandlat polyesterark … istället för en papperskopia alltså.
– Grejen är den att den gör hela processen så enkel. Ställer man in RIP:en rätt, blir det exakt passning varje gång – man behöver aldrig makulera, forsätter Christer.
DTF-maskinen är konfigurerad med 6 färger; Cyan, Magenta, Yellow, Key color (svart) + två White. Det innebär med andra ord, att det kan vara lite knivigt att få till exakta Pantone-färger.
– Fast man kan ställa in egna profiler, där man kanske minskar Cyan och ökar Magenta, för att få till rätt nyans, berättar Christer Kårebrand.
– Jag har testat med många hundra logotyper och jag måste säga att det blir otroligt likt de riktiga PMS-färgerna. Logotypen blir exakt som på skärmen; inga prickar eller något.
Dessutom kan nämnas, att denna givetvis även har Epsons bulkbläckslösning, vilket innebär att man kan fylla på färg även om maskinen printar samtidigt.
– Fast man behöver inte fylla på färg så ofta. Nu har vi printat närmare 800 ark i demomaskinen och har fortfarande vitfärg kvar, säger Kenneth Sellin, säljare på Clubshop.
– Eftersom att det blir kortare och kortare ledtider hela tiden och allt ska ske väldigt fort, då man har kanske inte tid att vänta på leveranser alla gånger och det är just det som talar för den här maskinen.
Print, lim och in i torken
I grova drag tar en DTG-printer kanske 1-2 minuter på sig att printa en T-shirt. Just denna DTF-printer tar något längre tid på sig; ett A3-ark med kanske 10-25 logotyper på, tar i runda slängar 10 minuter att få ut – allt beroende på storlek, antal och färgmängd.
– Beroende på hur många man får plats med per ark, så är priset per transferark ungefär 12-15 kronor styck, förklarar Christer Kårebrand.
Givetvis går det även att printa vita transfer, något som tar ungefär dubbelt så lång tid. Det beror på att man måste ställa in RIP:en att printa i 1 400 x 1 400 dpi, för att få ut tillräckligt mycket vit färg. Vanligtvis kör maskinen 1 400 x 720 dpi.
– Man får plats med ganska många logotyper på ett ark och beroende på storlek kan man printa ca 100 loggor i timmen, förklarar Kenneth Sellin.
Efter att arket rullat genom printern, är det bara pulverlim som ska på och skicka in det i torkugnen eller lägga under värmepressen i 2 minuter. Sedan är det som man säger; klappat och klart… Eller ja, man måste ju faktiskt värma på logotypen på plagget också, men sedan är det klart.
Även en större
Företaget har redan fått ut ett antal av modellen L1800 på marknaden. Dessutom finns det även en större variant som kör lite mer rulle-till-rulle. Där mäter arken 60 x 70 cm och printas i en hastighet på 20 kvm i timmen. Med den blir allt lite mer automatiserat. När arken kommer ut, åker de direkt in i en pulvermaskin och sedan in i en torkugn. Slutligen rullas de direkt upp på rullen.
Vi lämnar Norrköping och Clubshop bakom oss. I bilfärden hem kan vi konstatera att vi blivit klokare och lärt oss något nytt, om den ständigt utvecklande grafiska branschen. En utveckling som aldrig tycks mattas av … tack och lov.
…