Det Skellefteåbaserade bolaget Once Upon Publishing AB, står bakom en app för fotoböcker som man designar och beställer via mobilen.
Nu tar bolaget in över 100 miljoner kronor i nytt kapital från flera investerare.
– Många människor känner sig överväldigade av antalet bilder i telefonen och vill hitta ett säkert sätt att minnas särskilda stunder och upplevelser, säger Lina Andersson, medgrundare och VD på Once Upon.
– Vi erbjuder ett enkelt sätt att skapa stilsäkra fotoböcker under korta pauser i vardagen eller på resande fot. Det har exempelvis gjort Once Upon väldigt populärt bland upptagna föräldrar, som vill föreviga speciella ögonblick, men måste lägga tid på annat.– Appen låter vem som helst skapa en snygg och stilren fotobok på så lite som 20 minuter.
Idén till appen kom efter att Lina Andersson insåg att hon helt saknade tryckta fotominnen av sin dotter Sally. Samtidigt kände hon att användarupplevelsen av dåvarande alternativ var onödigt komplicerade och tidskrävande.
Tillsammans med medgrundaren Johan Schiller och designbyrån North Kingdom, bestämde sig Linda för att skapa världens främsta varumärke för minnen. Bolaget, som år 2020 omsatte 75 miljoner kronor, har idag 25 anställda.