Mässan på en ny plattform   (En av presentationerna som gjordes, just denna var från KA Olsson & Gems)

Mässan på en ny plattform

Publicerad
2021-04-26
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

Under andra veckan i februari bjöd AGI upp den grafiska branschen till en digital dans, på den nya mässplattformen Sign&Print Connect. Här fick 37 leverantörer och återförsäljare möjligheten, att på ett inarbetat forum, arbeta på ett nytt sätt med potentiella intressenter.

(Utställarlistan)

Text: Elmer Törnquist

De grandiosa montrarna på Kistamässans 9 000 kvm stora hallgolv, byttes ut till HTML-baserade koder och livesända presentationer, som under tre dagar varvades på tre olika kanaler för sändningarna.
Arrangörerna siktade på 3 170 besökare, vilket var samma antal som den senaste fysiska Sign&Print-mässan. Antalet besökare blev betydligt högre och totalt sett gjorde 3 633 besökare, som tittade på 43 047 sidor, nedslag på www.signprintconnect.se mellan 9-11 februari. Det tog däremot inte slut där, eftersom att besökstalet var över 5 000 i början av mars.

– Det betyder alltså att mässan lever vidare, även om vi har slutat marknadsföra och kommunicera den. För många utställare har den blivit det enklaste sättet att visa nyheter för kunderna, även efter mässan, säger Peter Ollén, VD på AGI Publishing House AB, i en kommentar.
– Alla tycker nog att det är bäst att träffas fysiskt. Fast när det inte går nu, får man hålla tillgodo med ett online-event.

Dessutom tillägger Peter, att det var en del besökare som gav mässan högsta möjliga betyg. Exempelvis kommenterade en ej namngiven VD;
Det här var det mest tidseffektiva mässbesök jag någonsin gjort. På tre timmar hade jag besökt alla relevanta montrar och lyssnat på flera presentationer.

Teamsmöte hos arrangören AGI

Nästa satsning blir att ta det man lärt sig efter denna mässa och implementera det i en onlinemässa för förpackningsbranschen; www.packnorth.se, den 10-12 maj i samarbete med tidningskollegan Nord Emballage.

Positiv respons från åhörarna

Canon Arizona 2300-serien

Ett gäng med säljare uppkopplade och ett demorum med maskiner, var det som Vällingbybaserade Color Systems ställe ut med. Här premiärvisades Epsons första planprinter; Epson SC-V7000, en skrivare med totalt 10 färger och 4 vacuumzoner. Dessutom visade man Canons senaste planprinter-serie Arizona 2300 samt skärplottrar och skär- och fräsbord från Summa.

– Vi hade egentligen inga förväntningar innan mässan, eftersom det här var helt nytt för oss, våra kunder och arrangören, säger Magnus Edfeldt, sälj- och marknadsansvarig på Color Systems.
– Det blev en positiv upplevelse och vi som utställare, fick lära oss att jobba med ny teknik som att sända presentationer live.

– Vi körde tre live-presentationer om dagen och vi fick bra respons i form av uppskattande ord från åhörarna.

Även om det var en positiv upplevelse som sådan, känner man dock att det var ett svårare sätt att arbeta med säljet. Det var många som var nyfikna och intresserade, men engagemanget var inte lika stort som på en vanlig mässa.

– Personligen föredrar jag fysiska mässor, men skulle gärna se ett online-event som komplement.
– Kanske kan man sända live från mässan en av dagarna; så att man har två fysiska dagar och en digital? Sedan får man väl fundera på, om det är första eller sista dagen som ska vara digital.

Magnus kan i alla fall konstatera, att både han själv och de anställda lärt sig något nytt, som man förhoppningsvis kan få nytta av fler gånger. Dessutom fick man ut ett helt gäng med offerter, så de båda delägarna Magnus Edfeldt och Torbjörn Hedén är nöjda oavsett.

Epson SureColor SC-V7000

 

Bättre än väntat
Tillverkaren Epson var på plats för att presentera hela sortimentet och stötta sina återförsäljare, genom att hänvisa besökarna till utställarna Color Systems, Ni Solutions, Folier.se eller Signcom.
I den digitala montern visades, förutom den ovannämnda planprinter SC-V7000, även SC-R5000; deras första storformatsskrivare med resinbläck. Dessutom hade man DTG-printern SC-F3000 på plats i katalogen, som uppfyller standarderna för både GOTS och Eco Passport.

– Jag hade relativt låga förväntningar innan mässan, men tyckte ändå att det fungerade bättre än väntat, säger Richard Garp, försäljningsansvarig för Epson i Sverige.
– Visst fanns det saker att förbättra och det går inte att jämföra med ett möte i verkligheten, men det blev ändå bra uppslutning och mycket bra information som vi kunde förmedla.

– Vi hade bra med tittare och en del intressanta frågor i chatten på återförsäljarnas presentationer. Dock väldigt få som bokade för en privat demo och jag tror det krävs rejält med manuell uppföljning för att fånga in leadsen.

I framtiden skulle Richard Garp vilja se en kombination av fysiska och onlinemässor, eftersom att riktiga möten fortfarande behövs, men med smarta digitala visningar när det kommer till stora och otillgängliga produkter.

Epson-SC-F3000

Ett bra forum ändå
Med fokus på frigolitskärare och 3D-printing, för skylt- och displaymarknaden, stod Markus och Magnus på Karlstadsbaserade Signtools, en del av AddExport, beredda i ett showroom uppriggat med kamera och ljus. Dessutom lanserade man en ny serie av transferfolier från B-Flex; BF Windstop, för låga temperaturer och kort påvärmning för softshell-plagg.

– Vi ville slå på stora trumman för både B-Flex och vår ny webbhandel Signtools och jag tycker ändå att vi har fått bra respons och många nya kontakter från mässan, säger Magnus Haugerud, försäljningschef på Signtools.
– Det är svårt att etablera en relation mellan två skärmar, men under omständigheterna är det ändå ett bra forum. Nu gäller det bara att hålla näsan över vattnet och rida ut stormen.

Under mässans dagar genomförde företaget två stycken 20 minuters presentationer varje dag och varvade fokus mellan tre områden;

  • Hur man enkelt tar fram frigolitskyltar med frigolitskäraren Obelisk.
  • Inspiration till 3D-print för skyltbranschen genom Tractus 3D.
  • Lanseringen av ny transferfolie från B-Flex.

– Det var många som såg våra seminarier, som genomfördes tillsammans med specialister från Tractus3D i Holland och B-Flex i Italien, säger Markus Ryberg, VD på Signtools.
– Kanske var 20 minuter lite kort om tid egentligen, eftersom det finns så mycket man vill presentera och berätta om produkterna.

Visserligen var det svårare att sälja och komma till avslut. Något Markus Ryberg tror beror på trenden från fysiska mässor; att företagen kommer för att kolla på nyheter och jämföra alternativen, men att besluten tas när man väl kommer hem igen.

– Det var svårt att bryta isen och få igång en dialog. Egentligen var det först efter mässan vi fick en kontakt med kunderna. När de var på mässan, ville de flesta se så mycket som möjligt, avslutar Markus Ryberg.

Trots lite teknikstrul, är man ändå nöjd med utfallet på mässan. Kanske skulle man vilja se streaming via en videotjänst som Youtube eller Viemo istället. I framtiden ser man gärna ett mer pedagogiskt upplägg av de digitala montrarna, för att besökarna ska kunna hitta lättare.

Magnus Haugerud, försäljningsansvarig och Markus Ryberg, VD

För en automatiserad lösning

AccurioPress C14000

Tillsammans med AccurioPress C4080-serien och AccurioPress C14000-serien, var gänget på Konica Minolta laddade till tänderna på onlinemässan. Här sparades det inte på krutet, i och med att man rullade ett omfattande seminarieprogram i en egen kanal, med fyra huvudområden; automation, etikettproduktion, efterbehandling och inkjet.

– Under mässan hade vi störst fokus riktat mot våra fyra huvudområden och vi valde att erbjuda besökarna ett gediget seminarieprogram, med våra främsta krafter inom dessa områden – både ur nationellt och globalt perspektiv, kommenterar Roy Spennare på Konica Minolta .

De ovannämnda digitalpressarna var en del av området automation, som tillsammans med web-to-print-lösningen Impleo, automatiseringslösningen IQ-501och trimningsenheten TU-510, ska erbjuda ett helt automatiserat flöde för branschens företag.

– Dessutom körde vi demonstrationer av etikettpressen Accurio Label 230, som nu sålts i över 500 enheter runt om i världen, fortsätter Roy Spennare.
– För att inte glömma efterbehandling med våra Accurio Jetvarnish 3D One och Accurio Jetvarnish 3D Evo, där vi har både en instegsmodell och en större produktionsmaskin, som kan köra ark upp till 70 x 100 cm.

Inom inkjet uppvisade Konica Minolta bl a B2-arkmaskinen Accurio KM-1 och storformats-hybridprintern Accurio Wide. Som ett tillägg för efterbehandling fick även multifunktionsmaskinen Motioncutter; som skär, stansar, bigar och graverar, en presentation.

Ett lärorikt test

Ricoh-Ri 2000

Sublimeringsmaskiner, transferpressar, skärplottrar, DTG-printer samt material till dessa, var det som Folier.se skyltade med under mässans dagar. Kort sammanfattat skulle Richard Rindelaub beskriva det som; positivt, lärorikt och intressant, men man hade hoppats på att få ut mer.

– Grejen är den att vi såg det här mer som ett test, även om man självklart hade hoppats på en ökad försäljning, säger Richard Rindelaub, försäljningschef på Folier.se.
– Rent konkret, så saknade vi närkontakten och de spontana möten som en fysisk mässa har. Mycket kan ersättas digitalt, men den personliga kontakten på en mässa är fortfarande viktig.

Däremot fick företaget god respons på deras seminarium, även om man kände att det kanske var för få som skrev frågor. Richard Rindelaub och Robert Andersson, som båda stod framför kameran, hade förberett sig otroligt mycket; skrivit manus, gjort testinspelningar och kört provtryck.

– Det tror jag gjorde våra livepresentationer så lyckade. Vi vet att förberedelser är A och O. Dock var det färre avslut än det blir under en fysisk mässa.
– Vi premiärvisade vår nya DTG-printer Ricoh Ri2000 och våra nya sublimeringsprodukter från Chromalux, så överlag är vi ändå nöjda som sagt.

Givetvis föredrar Richard Rindelaub en fysisk mässa, men anser att själva konceptet som AGI hade var bra. Dock kan arrangören behöva finslipa lite på detaljerna.

Robert Andersson på Folier.se kör en genomgång

Svårt att få den vanliga mässpulsen
Sedan ett antal år tillbaka är wrapptävlingen Hexis The Battle ett givet inslag på Sign&Print Scandinavia. Om man ändå hade fått till lösningen med att köra tävlingen online, då hade Patrik Martinsson, VD på Hexis Sverige, varit utomordentligt nöjd.

– Planerna på hur vi skulle kunna genomföra det fanns på bordet, men vi insåg att det skulle vara svårt att få till, säger Patrik Martinsson.
– Istället gick vi ut med många erbjudanden och pushade extra hårt för printvinylen The200evo, nya lackskyddsfilmen BodyfenceX samt coronadödaren PureZone.

Vinyler och folier är något som ligger nära hjärtat på detta företag, som lanserade flertalet nya kulörer med finish i bl a satin, matt och gloss. Det gavs utrymme flera nya produkter, även om det kändes kanske lite svårt att presentera dem, när mässpulsen inte riktigt fanns där.

– Vi hade inte provat den här typen av koncept tidigare, så vi visste inte riktigt vad vi skulle förvänta oss. Samtidigt ville vi inte stå utanför – vi vill vara med, vi vill synas och vi vill lära oss, fortsätter Patrik Martinsson.
– När man är på en vanlig mässa får man en puls och känsla från publiken, då vet man hur man ska gå vidare. Här fick man ingen feedback eller känsla på samma sätt och man hade ingen aning om, ifall de som tittade verkligen hade 100% fokus.

En fördel som vägde upp var dock att man fick chansen att möta sådana som inte vanligtvis går på den fysiska mässan. I framtiden vill Patrik se en kombination, i form av att vartannat år fysisk, vartannat år digital.
Dessutom tycker han att man skulle kunna utveckla konceptet mer, så att man har en hallplan och nästan klickar sig fram genom mässgångarna. Detta skulle kunna göra mässan mer interaktiv och därigenom mer inbjudande.

Som sagt, onlineplattformen har mottagits med lite blandade känslor. Även om man saknar det fysiska mötet och de impulser som kommer på en fysisk mässa, verkar det ändå varit en relativt positiv upplevelse.
I februari 2022 är det Sign&Print Scandinavia som gäller, något som troligtvis alla längtar efter.