Det var i januari som Fespa höll sitt första toppmöte – helt online. Totalt deltog 165 personer från 36 länder, för att nätverka, diskutera och lära sig om trender i framtidens tryckeribransch under två dagar.
Deltagarna har i efterhand beskrivit eventet som; mycket professionellt, fullt av värdefull information, inspirerande och engagerade talare.
– Det årliga Fespa Global Summit var utformat för att stödja och motivera ledarna i vår sektor. Detta är nu viktigare än någonsin, därav valet att hålla eventet online, kommenterar Christian Duyckaerts, president på Fespa.
– Precis som tidigare gav evenemanget fascinerade insikter om de utmaningar som vår marknad står inför. Detta kommer hjälpa oss rikta våra investeringar i Print for Purpose, åt det hållet som stimulerar företagen till återhämtning.
I öppningstalet av Paddy Moran, som driver Neuro Coach, konstaterades att det är viktigt att fortsätta motivera och engagera sina medarbetare, i en tid då den mänskliga interaktionen är minimal. Det följdes av andra föredrag om att fokusera på kundernas behov samt tillväxtmöjligheterna på inredningsmarknaden.
Under andra dagen talades det om hur företagen, på ett hållbart sätt, kan återuppbygga verksamheten samt om trenden med web-to-print och e-handel, där automatisering kan vara viktigt. Avslutningsvis berörde man det faktum, att branschen har förändrats och hur tryckerier kan anpassa sig till sina kunders nya krav.
Fespa medlemmar har möjlighet att ladda ner en sammanfattning, av de viktigaste punkterna från toppmötet sedan mars.