Fler än 700 organisationer och företag har tagit bort vilseledande påståenden om papprets miljöpåverkan, detta sedan Two Sides lanserade sin globala Anti Greenwash-kampanj 2010.
Exempelvis banker, myndigheter, energi- och telekomföretag brukar ofta uppmuntra sina kunder att byta från pappersfakturor, till digitala alternativ. Ofta ser argumenten, i kundkommunikationen, ut att vara; välj e-faktura och bidra till en bättre miljö eller välj e-faktura och rädda ett träd. Dock handlar det oftast om att spara pengar från företagens sida.
– Dessa Greenwash-påståenden strider inte bara mot etablerade regler för marknadsföring, de är också skadliga för den grafiska branschen som ständigt utvecklar sitt miljöarbete, säger Magnus Thorkildsen, landschef på Two Sides Nordics.
– Många av de organisationer vi kontaktar, är förvånade över att de europeiska skogarna faktiskt har vuxit med 1 500 fotbollsplaner, varje år.
Under år 2020, har 106 företag i hela Europa, varav 25 företag i Norden, tagit bort sina felaktiga miljöpåståenden om papper.
– Greenwashing är en allvarlig fråga i vår bransch. Vi har sett en oroande ökning, som drivs av de nuvarande ekonomiska problemen i samhället, fortsätter Magnus Thorkildsen.
Det grafiska branschinitiativet Two Sides arbetar för att främja grafisk kommunikation och reder ut vanliga, miljömässiga missuppfattningar. Man ger dessutom ut information om varför papper och tryckt kommunikation är attraktivt, praktiskt och hållbart.