Den nya inriktningen; Ska sälja hela konceptet

Den nya inriktningen; Ska sälja hela konceptet

Publicerad
2021-03-29
Skribent
Redaktionen
Ämnen
Reportage

I de drygt 1 000 kvm stora lokalerna i Hägersten finner vi textiltryckeriet Swagg Screen & Textil, som har hittat nya vägar till bättre marginaler. Det här är familjeföretaget, som har visioner om framtiden.

Text: Elmer Törnquist
Foto: Swagg Screen & Textil

Lokalerna

I början av covid19-pandemin fick tryckeriet Swagg, precis som många andra företag, korttidspermittera personalen. Det tog endast ett par månader, innan man successivt kunde arbeta för att komma tillbaka igen.

– Om man ska titta på det positiva, så finns det många bolag som det ändå gått bra för under pandemin, säger Dean Lax, VD på Swagg Screen & Textil.
– Istället för att man lägger pengar på konferenser och liknande nu, lägger företagen mer pengar internt på personal; merchandise och employer branding.

Eftersom att personerna bakom det här tryckeriet älskar att trycka snygga kläder, så ser det ut som att man är på väg att göra ett rekordår i år.

– Vi har ett brutet räkneskapsår, den sista juni och det ser verkligen ut som att vi är på väg mot en riktig rekordomsättning, berättar Dean Lax.
– När det inte funnits lika mycket att göra, har vi även haft tid att titta över verksamheten och göra saker som vi skjutit på tidigare. Så jag skulle ändå vilja säga, att när svårigheterna är som störst kan det ändå öppnas möjligheter och nya förutsättningar.

Exempelvis har man nu, som första tryckeri i Sverige, kunnat se till att bli certifierade enligt GOTS; Global Organic Textile Standard, en av de ledande standarderna för textilier. Certifieringen är 100% ekologisk och spårbar längs hela kedjan.

Dean Lax

Endast i Norden
Grunden till att det nu går som tåget, kan härledas till något som skedde för drygt 10 år sedan. Då var affärsmodellen lite annan än idag.

– Visst, vi hade en del kunder redan då, men på den tiden var det kanske 5-6 stora kunder som tillsammans stod för närmare 90% av omsättningen, berättar Dean Lax.
– Det innebar, att vi var väldigt exponerade och sårbara om vi skulle tappa en kund. Jag var inte så bekväm med det och ville att vi skulle vara mer självförsörjande.

Man tog beslutet att börja leta efter egna slutkunder och därigenom försökte man hitta nya vägar till bättre lönsamhet.

– Det var då vi upptäckte Stanly/Stella och jag blev bjuden att åka ner till en konferens på deras huvudkontor, som enda representant för Sverige, fortsätter Dean.
– Jag hamnade vid ett bord med stora, väletablerade återförsäljare/tryckare från England och Tyskland. De nästan garvade åt mig när jag berättade att vi endast sålde tjänsten att tryckta kläder och hur vi arbetar hemma i Sverige.

Dean fick då insikt, om att begreppet profilare endast verkar finnas i Norden. Ofta i andra länder, jobbar tryckerierna själva med att sälja till marknadsinköpare och mellan dem finns ingen marknad för profilare.

– De förklarade för mig att; som tryckeri måste man sälja plaggen också, för att kunna överleva och skapa lönsamhet, fortsätter Dean Lax.
– Det var då jag förstod att vi behövde byta inriktning; från att bli en leverantör av trycktjänsten, till att sälja hela konceptet.

En satsning för det bättre
Till slut började man alltså hitta egna kunder och idag säljer Swagg både via ÅF och direkt till slutkund.

– Många ÅF ser oss säkert som konkurrenter och vi trampar säkert en del på tårna med det här konceptet. Samtidigt är vi väldigt tydliga med att vi aldrig skulle bearbeta någon av våra kunders kunder, fortsätter Dean Lax.
– Om vi inte hade börjat bearbeta slutkund hade bolaget stagnerat istället och vi hade kört fast med gamla och slitna maskiner. Personalen hade inte kunnat utbildas och utvecklingen hade stannat.

Som tur är, blir de svarta siffrorna längst ner på pappret alltjämnt bättre och företaget som helhet ökar. Dean understryker, att det är den här satsningen som gjort att de kan erbjuda de anställda schyssta löner och bra villkor.

– Det är nästan lite svårt att veta vem som är slutkund idag, eftersom att det finns så många olika roller och olika typer av kunder. Vem som gör vad är inte det viktiga längre , fortsätter Dean Lax.

En framtid med närproducerade tryck
Det är en sanning idag, att nästan all tryck och brodyr går att göra billigare i Östeuropa. Det är kanske inte så konstigt, när lönebilden är helt annan.

– Det blir en helt annan situation. Maskinerna, färgen och utrustningen kostar lika mycket överallt, om man tittar på det globalt. Det enda som skiljer är lönekostnaderna egentligen, förklarar Dean.

Eftersom att man inte kan slå dem på priset, får man hitta andra vägar.

– Vårt fokus ligger istället på att göra allt mer effektivt och vi har en vision om att kunna utöka verksamheten som en tredjepartslogistik, fortsätter Dean Lax.
– Alltså att vi kan vara våra kunders logistikpartner, som både trycker deras plagg och distribuerar allting åt dem.

Familjeföretag sedan 1984
Företaget grundades av David Lax, alltså Deans pappa, år 1984. Då var tanken dock att man skulle verka som en grossistfirma för exempelvis affischer och nyckelringar, under namnet Swagg Import.

– Den verksamheten snurrade ett par år, men vi bytte fokus till textiltryck och därför bytte vi till nuvarande namn, förklarar Dean Lax.
– Det finns inget bättre än att trycka snygga kläder, det är jätteroligt helt enkelt.

Som son till en textiltryckare, värvades Dean tidigt in i verksamheten och med tiden har hans befogenheter vuxit. Nu står han som VD på familjeföretaget

– Min bror Douglas Lax har även kommit in i bolaget. Efter ett par år i Australien kom han hem med en magisterexamen i marknadsföring, fortsätter Dean.

En applåd till hantverket
Brodern Douglas arbetar på konsultbasis för Swagg och det totala antalet anställda är 10 stycken. I framtiden ser man gärna att man blir fler.

– Problemet är väl att det nästan är helt omöjligt att hitta folk, som kan trycka på riktigt i Sverige, utan att sno någon från ett annat tryckeri. Ofta får man lära upp någon från grunden, säger Dean Lax.
– Visst finns det folk som kan trycka digitalt eller kanske rent av kan göra ett enfärgstryck på en vit T-shirt. Det kan man sätta en treåring på att göra.

Istället ser Dean det konstnärliga i ett hantverk som screentryck.

– Det blir nästan lite nördigt, men att få se en professionell tryckare som förstår förutsättningarna för vad hans färger och redskap kan uppnå, i kombination med plaggets egenskaper och sedan klarar en sjufärgsseparation, är otroligt vackert, säger Dean på ett målande sätt.
– Det är verkligen en konst och det är inspirerande. Nästan lite som att se en målare, skulptör eller duktig möbelsnickare arbeta.

– Alla textiltryckare ute i Sverige bör ge sig själva en storapplåd och klapp på axeln, för de kan något som inte många kan nuförtiden.

Totalt har företaget tillgång till över 400 varumärken att trycka på och till bokslutet, den sista juni, siktar man på att nå en omsättning på 20 miljoner kronor. Lyckas man med det, har man gjort en ökning på över 25% och då kan kanske familjen Lax och de anställda ge sig själva en applåd.