I december i fjol öppnade Coop ett annorlunda butikskoncept på Epiccenter Store i Stockholm. Det handlar om en obemannad butik, på totalt 25 kvm, som saknar kassor.
Här ska livsmedelskedjan testa digitala lösningar i mindre skala och utforska nya områden, som sedan kan skalas upp om potential finns.
– Det här är nästa steg i vår digitala resa. För att fortsätta stärka vårt digitala erbjudande för kund och medlem, behöver vi en plats där vi tillsammans med de mest innovativa partnerbolagen, kan testa teknik i framkant, säger Amer Mohammed, affärsområdeschef på Coop.
– Vi kan se vad som flyger och inte flyger helt enkelt. Vi har redan idag flera spännande tjänster och lösningar på gång. Med vår nya, annorlunda butik kan vi sätta in nästa växel i resan mot; Sveriges bästa kundupplevelse.
Målsättningen är att kunder, som besöker butiken ska känna nyfikenhet, vilja integrera och besöka butiken igen. I ett första skede genomförs kundresan i den nya butiken via Coops betaltjänst Scan & Pay; där kunden skannar och betalar för varorna via sin mobil. Företaget anser att digitala betalningar och enkelhet, är viktigt i framtidens handel.