För att förlänga exponeringstiden av kvällstidningarna i butikerna, kommer Aftonbladet och Expressen under året att börja samdistribuera tidningarna med koncernernas morgontidningar.
Tidningarnas läsare och återförsäljare har länge efterfrågat att tidningarna kommer ut tidigare i butik. Det är en utveckling som stärkts under pandemin.
För att svara mot de nya önskemålen lägger tidningarna under året därför om sin distribution. I stället för att ha två flöden av bilar som kör liknande sträckor varje natt; först morgontidningar sedan kvällstidningar, går kvällstidningarna nu över till att nyttja morgontidningarnas distributionsnät.
Det innebär att tidningarna kommer finnas att köpa hos omkring 6 500 återförsäljare runt om i landet redan när butikerna öppnar.
– Det här är en bra förändring för våra tidningar, våra läsare och miljön, säger Michael Fristedt, affärschef Aftonbladet Print.
En följd av samdistribueringen med morgontidningarna är också tidigare lämning till tryckerierna.
– Den snabba nyhetsförmedlingen sker i dag online, medan den tryckta tidningen ger läsarna fördjupning i nyhetsflödet. Minskade kostnader för distribution ger oss ökade möjligheter att satsa på journalistiken, säger Klas Granström, chefredaktör på Expressen och affärsområdeschef för Expressen Lifestyle.
Konsekvensen av samåkningen blir kraftigt minskade koldioxidutsläpp, när belastningen på miljön minskas med omkring 3 000 mil per dygn, ungefär en miljon mil om året.